درنگ نامه

هرگاه در کاری که برایت پیش آمده است احتیاج به مشورت پیدا کردی ابتدا آن را با جوانان در میان بگذار؛ زیرا جوانان تیز هوش تر و از سرعت حدس بیشتری بر خوردارند٬ سپس درباره ی آن با میان سالان و پیران رایزنی کن تا عیبش را بیابند و نیکش را برگزینند؛ چرا که آنان از تجربه بیشتری برخوردارند. منبع : شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید ٢٠/٣٣٧

درنگ نامه

هرگاه در کاری که برایت پیش آمده است احتیاج به مشورت پیدا کردی ابتدا آن را با جوانان در میان بگذار؛ زیرا جوانان تیز هوش تر و از سرعت حدس بیشتری بر خوردارند٬ سپس درباره ی آن با میان سالان و پیران رایزنی کن تا عیبش را بیابند و نیکش را برگزینند؛ چرا که آنان از تجربه بیشتری برخوردارند. منبع : شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید ٢٠/٣٣٧

درنگ نامه

با سلام خدمت شما ، هدف از این وبلاگ ایجاد لحظه ای تامل بر روی مسائل جاری زندگی است پس می توانیم با اندکی درنگ نسبت به مسائل روزمره ، زندگی را این بار با هم و از دریچه ای دیگر بنگریم .

آخرین نظرات
  • ۱۲ اسفند ۹۵، ۱۰:۱۸ - محمد
    سلام

روز خوانسار 1397

شنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۲۲ ق.ظ

بسمه تعالی

                                                                                                                                                                 

                                                                                                                            تاریخ: 15/12/1396

                                                                                                                                             پیوست : ندارد   

 

« سال اقتصاد مقاومتی،تولید - اشتغال»

«حُبّ الوطن مِنالایمان:دوست داشتن وطن، از نشانه‌های ایمان است. رسول اکرم (ص)»

 

حضور محترم اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان خوانسار

با عرض سلام وخسته نباشید

پس از حمد خداوند سبحان و درود و صلوات بر محمد و آل محمد (ص) و ضمن آرزوی سلامتی برای حضرت ولی عصر(عج) و مقام معظم رهبری،به استحضار می رسانم با توجه بهدر پیش بودن 20 اردیبهشت «روز خوانسار» و به احترام به تصویب این روز در شورای فرهنگ عمومی شهرستان خوانسار در تاریخ 25/12/1393 و نیز اهمیت و جایگاه هدف گذاری شده این روز از لحاظ ابعاد رشد اقتصادی و درآمدهای پایدار شهری، تصاحب بازارهای منطقه ای، توسعه ی شهری و مدنی، جذب و مدیریت گردشگری، نگاه بوم گرایی و توجه بر فرهنگ ایرانی–اسلامی، ترویج شاخصه های غنی مذهبی، اجتماعی و هنری مردمان خوانسار و همچنین با توجه به نا بسامانیهای 5 سال گذشته در اجرای هدفمند این روز که بعضا باعث گرفتار شدن این گرامیداشت با مسائل ضمنی سیاسی، حزبی و جناحی بین برخی گروه ها و مسوولین وقت شده و متاسفانه برای مردمان شهر خوانسار که در فعالیتهای مدنی و مردمی در مراسمات مذهبی تجربه موفق کشوری را دارا هستند، امری است ناخوشایند و نتیجه این نابسامانیها برگزار نشدن هیچ مراسمی جهت یادبود این روز در سالهای 92 و 96 و نیز بسنده کردن به جشن روز 20 اردیبهشت و برخی برنامه های جنبی در سالهای 91،93،94،95 ، اینجانب پیش نویس طرحی را ارائه می کنم تا بتوانیم نسبت به برگزاری هدفمند هفته و روز گرامیداشت خوانسار و 20 اردیبهشت، موفق تر از گذشته عمل کنیم.

مقدمه :

روزی خوانسار محوریت تمام ابعاد اقتصادی، فرهنگی، مذهبی، علمی، هنری، ادبی در منطقه غرب ایران بود ولی در حدود اوایل قرن حاضر، تصمیم های غلط و غیر اصولی برخی از صاحب نظران و مسوولین وقت، خوانسار را از راههای جدید ارتباطی آن موقع دور نگه داشت و ناچار بر همان راههای تنگ و فرسوده ی قدیمی تکیه زدیم و همین امر  اینجایگاهراازچنگماندرآورد.

سالهارکودو شرایط سخت را پذیرفتیم و بهای سنگینی را پرداختیم تا دوباره توانستیم خود را به راههای ارتباطی جدید زمان حال پیوند دهیم و بارقه های امید را به تحقق درآوریم. اینک باید پس از سالها تلاش و کوشش در جهت احیای جایگاه گذشته امان که از اهداف اصلی روز خوانسار است، تلاش کرد تا این راه ارتباطی ما با بیرون قطع نشود. تکیه زدن بر راههای قدیمی چون احداث تونل اندکی دیر شده!باید به راههای ارتباطی امروزی همچون روز و هفته خوانسار که راهی است بر افکار مردم ایران و جهان فکر کنیم. در نتیجه نباید مراسمات روز خوانسار دچار افت و یا کاستی شود. برنامه های روز خوانسار و دهه دوم اردیبهشت ماه علاوه بر اینکه باید با کیفیت تر از هر سال باشد، باید همسو با نظرات قریب به اتفاق مردم و بزرگان شهر برگزار گردد.

اگر به طور جد می خواهیم روز خوانسار با بهترین کیفیت و نهایت رضایت مردم و بزرگان شهر و بدون از حاشیه های سیاسی و جناحی و حزبی برگزار شود به نحوی که درخور شأن خوانسار و مردمش باشد، امروز بیش از هر چیزی ما نیاز داریم تا دبیرخانه ای متشکل از برخی از مسوولین ارشد، بزرگان و صاحب نظران، معتمدان و نمایندگانی مردمی ویژه روز خوانسار زیر نظر شورای فرهنگ عمومی شهرستان داشته باشیم تا شبانه روز پیگیر هدف گذاری برای این رخداد فرخنده باشند و بتوانند به غنی تر شدن محتوای آن و اجرای مطلوب گرامیداشت مذکورمتناسب با ویژگی های بارز خوانسار برای سال 1397 و خصوصا سالهای آتی بیاندیشند.

 

طرح پیشنهادی:

با تصویب شورای فرهنگ عمومی شهرستان خوانسار، دبیرخانه ای دائمی با نام روز خوانسار به وجود بیاید که اعضایش با نظر اعضای این شورا تعیین و مدت دار در این دبیرخانه فعالیت داشته باشند. دبیرخانه باید دفتری مجزا دارا و محل فعالیتش در ساختمان شهرداری خوانسار و یا هر مکان دیگری باشد. دبیرخانه باید کمیته هایی جهت برگزاری مراسم خود تشکیل بدهد که هر کمیته باید به نوعی به صورت تخصصی به موضوعی اعم از پژوهش و هدف گذاری، جذب سرمایه های مالی و انسانی بومی خوانسار، اجرا و نظارت در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، مذهبی، فرهنگی، هنری و طبیعی خوانسار بپردازد. اعضای دبیرخانه( و در صورت تمایل اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان) باید برای دبیرخانه یک دبیر و یک معاون تعیین و تفویض اختیار نمایند. هر ساله با نظر دبیرخانه و شورای فرهنگ عمومی جهت تنوع بخشی و غنای مراسم و نیز پوشش دادن تمام موضوعات خوانسارشناسی، چند مناسبت و موضوع از تقویم فرهنگی خوانسار انتخاب و جهت اجرا در دهه دوم اردیبهشت ماه سال بعد تصویب و با جذب منابع مالی برگزار گردد که یکی از آن مناسبتها که در واقع اصلی ترین و ثابت ترین موضوعات هرساله می باشد؛ جشن روز 20 اردیبهشت است.

برای مثال می توان از کمیته ایثار و مقاومت خواست تا ویژه یکی از شهدای خوانسار یا یکی از ایثارگران روز حماسه و ایثار شهر در دهه دوم اردیبهشت مراسم یادواره ای متنوع و جذاب را برگزار و یا کمیته علمای خوانسار با همکاری نهادهای مربوطه همچون حوزه های علمیه کنگره ای را برای یکی از عالماان جلیل القدر شهر برگزار نماید و یا کمیته سلامت و تربیت بدنی برنامه ای شاد و اجتماعی را تدارک ببیند و یا کمیته گویش خوانساری برنامه ای را در دستور کار خود داشته باشد و یا کمیته مشاغل سنتی بازارچه ای را با غرفه های متنوع هنری و فرهنگی تشکیل بدهد و به همین ترتیب که این امر ضمن جذب افراد متخصص و کارآمد شهر و پوشش موضوعات مختلف و مهم خوانسارشناسی، عملا دهه دوم اردیبهشت ماه را متنوع و جذاب برای هر خوانساری و ایرانی می نماید و بار مالی و اجرایی سنگین را از دوش شهرداری می کاهد و عملا نقد کنار میدان را به عمل در داخل میدان تبدیل و در نتیجه به بهبود کیفیت برنامه ها منجر می شود. همچنین فعالیت کمیته های دبیرخانه به صورت نیمه مردمی در طول یک سال منجر به خروجی برنامه هایی می شود که می تواند آیتم های اجرایی جشن روز 20 اردیبهشت هر سال را غنای موضوعی و اجرایی بومی و فرهنگی ببخشد.

در این صورت ما خوانسار را به صورت واحد می شناسانیم و شاهد خروجی های مختلف و بی نظیری اعم از فرهنگ سازی ایرانی اسلامی، خوانسارشناسی و اصلاح سبک زندگی، تأکید بر تولیدات داخلی و اقتصاد مقاومتی، رونق بازارچه های سنتی و احیای مشاغل بومی شهر، تولیدات نوشتاری و صوتی و تصویری با مفاهیم خوانسار، تجلیل از پیشکسوتان و فرهیختگان خوانسار و شناساندن سایر فصول خوانسار به گردشگران و نیز مدیریت آنها هستیم.

کمیته ها می تواند شامل موارد زیر باشد :

-کمیته پشتیبانی

-کمیته مالی

-کمیته پژوهشی

-کمیته روابط عمومی و تبلیغات

-کمیته خوانسار شناسی

- کمیته ایثار و مقاومت

-کمیته علمای خوانسار

- کمیته مشاهیر و مفاخر علمی، ادبی ، هنری، ورزشی

-کمیته فرهنگ و هنر

-کمیته میراث فرهنگی و صنایع دستی

-کمیته روستایی

-کمیته بازیهای بومی و محلی

-کمیته گویش خوانساری

-کمیته عسل

-کمیته سوغات و محصولات خوانسار

-کمیته آیین های اجتماعی و مذهبی و آداب و رسوم

-کمیته آب

-کمیته سلامت و غذاهای بومی

-کمیته گردشگری

-کمیته مشاغل سنتی

-کمیته بانوان

-کمیته آثار و نشر خوانسار

 

20 اردیبهشت:

برگزاری جشن روز 20 اردیبهشت، در واقع حسن ختام برنامه های متنوع دبیرخانه باید باشد و چون از اهمیت فراوانی برخوردار است و مطالبه گسترده مردم خوانسار را در بر دارد و عملا باید یک ارگان مسوؤلیت نهایی برگزاری این مراسم سنگین را بر عهده بگیرد، بهتر است توسط شهرداری خوانسار به انجام برسد.

ایجاد یک نمایشگاه بازارچه ای، تصویری، فرهنگی و هنری از جاذبه های طبیعی، فرهنگی، علمی و دینی، هنری، تاریخی و معنوی در سالن شهید زمانیدوست و نیز مراسم جشنی در زمین چمن پیروزی خوانسار از برنامه های این روز می تواند باشد.

هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه و گردهمایی، ضمن گرامیداشت روز 20 اردیبهشت و احترام به خواسته ی مردم شهر نسبت به برپایی مجمعی با موضوع خوانسار،عنایت کردن ویژه به نظر اعضای محترم شورای فرهنگ عمومی و بزرگان شهر مبنی بر تغییر محتوای برگزاری جشن روز خوانسار است که هر ساله در تاریخ 20 اردیبهشت ماه برگزار می شده است.

از صبح روز سه شنبه 18/2/1397 الی عصر روز جمعه 21/2/1397 در محل سالن ورزشی سرپوشیده شهید زمانی دوست نمایشگاهی با موضوع شهرستان خوانسار ( شهر خوانسار و روستاهای آن) همراه با غرفه هایی با موضوعات :

- خوانسار شناسی

- عالم شناسی

- فرهنگ و هنر

- گویش خوانساری

-تاریخ و جغرافیای خوانسار

- اقتصاد مقاومتی،تولیدات بومی، صنایع دستی

- سوغات خوانسار

- کشاورزی و دامپروری خوانسار

- میراث فرهنگی و باستانی

-روستاهای خوانسار

 باشد شامل :

 

- نمایشگاه کتاب ( کتابهای دینی، قرآنی، علمی، تاریخی و... که مرتبط با خوانسار و یا نویسنده  و گرداورنده ی آن خوانساری باشد.)

- نمایشگاه عکس شهدای شهرستان به همراه انتشار وصیت نامه های این عزیزان

-برپایی یادمان شهدای شاخص خوانسار(سرداران شهید صادقی و حسنی)

-نمایشگاه عکس عالمان و مشاهیر خوانسار

- نمایشگاه عکس طبیعت خوانسار

- بازارچه سوغات، تولیدات داخلی و صنایع دستی خوانسار

- نمایشگاه مجازی خوانسار ( ارائه تولیدات نرم افزاری و صوتی و تصویری در رابطه با خوانسار)

- نمایشگاه آثار هنری هنرمندان خوانسار

- غرفه فرهنگی گویش خوانساری

- غرفه بازدید از خوانسار( حضور چند تور لیدر و ثبت نام از علاقه مندان و دانش آموزان و گردش سه ساعته علمی- فرهنگی از خوانسار)

- نمایشگاه غذاهای سنتی خوانسار

-ایستگاه قرآن

-ایستگاه خانواده و کودک

-ایستگاه سلامت و تندرستی

- ایستگاه نقاشی و کاریکاتور برای خردسالان با موضوع خوانسار، برگزار گردد.

شایان ذکر است مراسم ویژه ی افتتاحیه ی نمایشگاه، سه شنبه صبح در محل سالن ورزشی شهید زمانی دوست همراه با مسوولین، فرهیختگان و خیرین محترم خوانساری و دعوت از بزرگانی همچون دکتر مشایخی خوانساری، استاد یدلله کابلی خوانساری و... انجام پذیرد و بازدید از این نمایشگاه تا پایان روز جمعه برای عموم مردم دایر باشد.

همچنین در کنار این نمایشگاه بزرگ و جامع که برگزاری هر کدام از غرفه هایش نیاز به برنامه ریزی دقیق تری است، مراسم گردهمایی با دعوت از عموم مردم شهرستان در بعدظهر روز پنجشنبه 20/2/1397 در محل استادیوم چمن جنب سالن زمانیدوست برگزارشود. این گردهمایی بزرگ می تواند بدین شرح مطرح شود:

- گردهمایی در محل استادیوم چمن باشد.

- ورودی آقایان و خانم ها مجزا و از دو درب جدا استادیوم به نحوی صورت گیرد که اختلاط زن و مرد صورت نگیرد.

- بین دو ردیف صندلی خانم ها و آقایان حائلی قرار خواهد گرفت تا از ورود و خروج خانم ها و آقایان به دو قسمت مجزای استادیوم جلوگیری به عمل بیاید( نوارهای پارچه ای در عرض 30 cm در سه ردیف )

- موضوع مراسم خوانسار خواهد بود که با اجرای هنرمندان مطرح بومی و منطقه ای که دارای ارزش های انقلابی و میهنی می باشند، صورت پذیرد.

- جایگاه اجرای مراسم به نحوی ساخته و تزیین خواهد شد که تمامی ارزش های اسلامی و انقلابی و بوم غنی خوانسار در آن رعایت شود .

- حامیان مالی برنامه موظف خواهند بود، بنرهای تبلیغاتی خود را همراه با چاپ تصویر یکی از بزرگان و شهدای شهرستان انجام دهند.

- سین برنامه باید به نحوی چیده شود که در عین تنوع بخشی و نشاط انگیزی، ترجیحا در قالبی جدید تعریف و آیتم هایش همچون سالهای گذشته تکراری و خارج از بوم خوانسار نباشد که نیازمند بحث تخصصی و جدای از این برنامه دارد.

از اعضای محترم جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان خوانسار خواهشمندیم تا با یاد حسن اعتماد امام خمینی (ره) به جوانان و یاد رشادتها و توانایی های گرداندگان اصلی صحنه ی دفاع مقدس یعنی فرماندهان جوان جنگ تحمیلی، با توجه به قشر جوان و بومی خوانسار تحقق این مراسم زیبا و ارزشی را که درخور جایگاه ملت شایسته و انقلابی خوانسار است را ارج نهند و نسبت به برگزار نمودن آن عنایات لازم را مبذول بفرمایند.

 

و من الله التوفیق

ایمان نبی زاده

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۱۵
ایمان نبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی