درنگ نامه

هرگاه در کاری که برایت پیش آمده است احتیاج به مشورت پیدا کردی ابتدا آن را با جوانان در میان بگذار؛ زیرا جوانان تیز هوش تر و از سرعت حدس بیشتری بر خوردارند٬ سپس درباره ی آن با میان سالان و پیران رایزنی کن تا عیبش را بیابند و نیکش را برگزینند؛ چرا که آنان از تجربه بیشتری برخوردارند. منبع : شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید ٢٠/٣٣٧

درنگ نامه

هرگاه در کاری که برایت پیش آمده است احتیاج به مشورت پیدا کردی ابتدا آن را با جوانان در میان بگذار؛ زیرا جوانان تیز هوش تر و از سرعت حدس بیشتری بر خوردارند٬ سپس درباره ی آن با میان سالان و پیران رایزنی کن تا عیبش را بیابند و نیکش را برگزینند؛ چرا که آنان از تجربه بیشتری برخوردارند. منبع : شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید ٢٠/٣٣٧

درنگ نامه

با سلام خدمت شما ، هدف از این وبلاگ ایجاد لحظه ای تامل بر روی مسائل جاری زندگی است پس می توانیم با اندکی درنگ نسبت به مسائل روزمره ، زندگی را این بار با هم و از دریچه ای دیگر بنگریم .

آخرین نظرات
  • ۱۲ اسفند ۹۵، ۱۰:۱۸ - محمد
    سلام

دیدگاه 4 : پیشنهادی برای محرم خوانسار

يكشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۴۵ ب.ظ

 

به نام خالق حسین (ع) و برای خالق حسین (ع) . ان شاالله

 

پیشنهاد : ثبت روز شور و شعور حسینی خوانسار در تقویم فرهنگی شهر و اجتماع بزرگ عزاداران حسینی خوانسار ( حسینیه ی خوانسار ) در این روز از ماه محرم


پیشاپیش بابت طولانی شدن متن پوزش طلبیده و از شما خواننده ی عزیز خواهشمندم با خواندن ادامه ی متن و دادن نظر خود ما را همراهی بفرمایید .

 قبل از پرداختن به متن ، نویسنده این نکته را یاداور می شود که هدف او از نوشتن این متن زیر سوال بردن کامل نوع عزاداری مردم خوانسار در ایام محرم نبوده و نیست .  آنچنان که نوع مرسوم عزاداری خوانسار در جایگاه خود می تواند نقاط قوت زیادی به همراه داشته باشد ، پرداختن محص به این نوع  عزاداری هم می تواند ناخواسته مسبب آسیبهایی باشد . آسیبهایی که ....... ( لطفا ادامه متن را بخوانید )

 

حضور محترم :

- روحانیت معزز و معظم شهر خوانسار

- فرماندار عزیز و مردمیمان ، جناب آقای سید حسن شفعتی

- شهردار محترم و شورای اسلامی شهر ، مسوولین شهرستان و نیز هیات امنای هیئات مذهبی و نیز تمام عاشقان حسینی و همشهریان عزیزتر از جان

با عرض سلام و خسته نباشید

خوانسار شهری است که نام عزاخانه ی حسین (ع) را یدک میکشد . شهری که به حسینیه بودنش افتخار می کنیم . انگار حسین (ع) و محرمش با این شهر عقد اخوت بسته و دروغ نیست اگر بگویم مردم خونسار هم در پاسخ این دعوت ، با صدایی بلند لبیک گفته اند. من هم مثل تمام مردم این شهر با این فضا و با این شور و عشق به امام حسین (ع) و محرمش قد کشیده ام و بزرگ شده ام . از طرفی باز هم مثل همه ی همشهریانم ، از تقدیر الهی در یکی از محلات شهر متولد و رشد پیدا کرده ام و متعاقب با شعور هر انسان دیگر آنجا را بعد از خانه و خانواده ی خود ،خانه و وطن و مردمانش را خانواده ی خود می دانم . پس به آن عشق می ورزم . دوستش دارم و از جانم برایش آبرو می خرم . چون سرافرازی آن سرافرازی من هم هست . و سرافکندگیش سرافکندگی من هم خواهد بود .

 از روی عشق به محله ام و عشق به ارباب بی کفنم سعی دارم در این روزاهای پیش روی عزاداری سالار شهیدان حسین (ع) یک گوشه ی کار هیاتمان را بگیرم و خدمتی کرده باشم . اما متاسفانه سیستم و رفتار بعضی یا بهتره بگویم بیشتر بزرگان و به تقلید آنها کوچک ترهای اطرافم باعث شده گاهی طوری به من تلقین شود که باید آبروی محله ام را پیش بقیه ی محلات شهر در عزای سالار شهیدان  بالا ببرم . نباید طوری رفتار کنیم که بگویند فلان هیات فلان محل نسبت به عزاداری امام حسین (ع) بی تفاوت بوده یا کم گذاشته است و........

اینطور به نظر می رسد که به جای توجه به عمق معانی عاشورا و برپایی عزاداری ، بیشتر به مبانی توجه می شود که گویا عزاداری امام حسین (ع) تبدیل شده به وسیله ای برای قدرت نمایی محلات و متاسفانه در ظاهر ، نگاه چشم و هم چشمی و ایجاد حالت رقابت برای جلب توجه و کم نیاوردن محلات شهر بین یکدیگر و........

خارج از این مسائل ، نباید فراموش کنیم که این محلات ، همه جزئی از یک خانه ی بزرگتر و مردمانش همه عضوی از یک خانواده ی عزیزتر یعنی خوانسارند . خوانساری که با همه ی این محلات و مردمانش  شده خوانسار . بزرگی خوانسار مدیون بزرگی مردمان محلاتش است . همه با هم هستیم . نه بالاتر نه پایین تر . همه مساوی هستیم و عزیز مثل تمام خواهران و برادران یک خانه . باید به خوانسار هم توجه کنیم چون بزرگی و پیشرفت آن با بزرگی و پیشرفت محلات و مناطق مختلف شهر گره خورده و رابطه ای دوسویه می باشد . اگر خوانسار رشد کند ما هم رشد می کنیم و اگر خدای ناکرده عقب بماند ما هم عقب خواهیم ماند و بلعکس . پس غفلت از خانواده ای که به ما درس وحدت و یکی بودن را می دهد و همین درس از مبانی اولیه و اصلی دین اسلام و منش امام حسین (ع) به شمار می رود ، جایز نیست .


حالا که خوانسار را به بی ریا بودن ، به خلوص نیت ، به عشق در برپایی عزاداری سالار شهیدان در ایران و دنیای تشیع می شناسند و آن را حسینیه ی ایران می نامند و مردمش با ذکر لالایی عاشورایی بزرگ شده اند و ذکر لبانشان و راه و رسم و مکتبشان حسین و حسینی است ، آیا زیبنده نیست یک روز از چند روز ابتدایی ماه محرم ( ششم تا یازدهم ) را به نام روز شور و شعور حسینی در تقویم فرهنگی شهر ثبت کنیم ؟ آیا نمی شود در کنار شیوه ی مرسوم عزاداری مردم خوانسار ، تنها در یک روز ، آن هم در روز شور و شعور حسینی خوانسار همه و همه ی مردم شهر برای چند ساعتی هم که شده در یکجا جمع شوند ؟

این سوالی است که نه امروز بلکه سالهاست در ذهن می پرورانم و هر بار که در گذشته با برخی از مسولین سابق شهر در میان می گذاشتم و هنوز ختم کلام نشده بودم ، پاسخی می شنیدم کوبنده و سرد مبنی بر این که : ما در خوانسار فضای لازم را برای این میزبانی نداریم ؟

در جواب این حرف دوستان سوالی دارم . آیا صحن امامزاده هلال ابن علی در شهرستان آران و بیدگل و یا میدان عالی قاپو در اردبیل و یا میدان شهدای ذهاب (شهرداری) در رشت و یا در هزاران جای دیگر ایران که اشاره به آنها در متن نمی گنجد ، قادر هستند تمام مردم و هیئات شهرهای خود را در یک زمان واحد در خود جای بدهند ؟

 

 

قاعدتا جواب نه می باشد . ولی مردم این شهرها یک روز خاص از ایام عزاداری خود را به این اجتماع بزرگ و همگانی اختصاص می دهند . اجتماعی که بوی وحدت ، عشق به تشیع و امام حسین (ع) می دهد و کمتر اثری از من و منیت ، ریا ، تجمل گرائی پوچ ، اختلاف ، کدورت و.... در آن دیده می شود .

بعلاوه ما مردم خوانسار تجربه برگزاری اینچنین تجمعات همگانی شهروندان و مردم را در یک مکان و زمان خاص داشته ایم . ششم محرم سال 1385 در بیت حضرت آیت الله ابن الرضا (حفظ الله) و یا در روز خوانسار ( 20 اردیبهشت ) سال 1391 و 1392 در استادیوم بزرگ پیروزی نمونه هایی از این امرند .

  

 

 

ضمن توجه به مزایای این اتفاق ، متاسفانه وجود پاره ای از مواردی ضعف مشهود در شهر و در ایام محرم ، نویسنده را وا داشت تا این درخواست را مطرح کند که الزام سریع تر به عمل این طرح  قبل از نشستن و منتظر ساخته شدن مصلای بزرگ شهر ، آن را توجیه پذیر تر می کند .

 

وجود برخی از موارد ضعف موجود در ایام محرم در شهر خوانسار :

1 -  توجه بیش از اندازه به تعصبات ناسیونالیستی و محله گرایانه در خوانسار که یکی از علل تقویت کننده ی آن ، دسته بندی مراسمات عزاداری امام حسین (ع) به محلات مختلف می باشد .

2 - کمرنگ شدن روح وحدت گرایانه و تلاش و همدلی مردم شهر در اثر اختلافات محله گرایانه و در نتیجه رکود و عدم پیشرفت اقتصاد و سایر حوزه های زندگی در شهر خوانسار

3 - دور بودن روح عدالت محوری در برخی از جنبه های عزاداری مرسوم مردم خوانسار . نمونه ی بارز آن نداشتن وقت برای حرکت برخی از دسته های عزاداری ، خصوصا هیئات محله های شمال شهر و مناطق تازه تاسیس ، در مرکز شهر ، حسینیه ی دوراه و بیت آیت الله ابن الرضا که در نتیجه باعث کمتر دیده شدن محلات و مردم این مناطق از شهر در هفت روز عزاداری ماه محرم و اربعین حسینی خوانسار و نیز ایجاد یک زمینه برای پنداشتن به این تفکر غلط در سایر ایام های دیگر سال می شود  .

4 - عدم امکان تخصیص  وقت به هیئات این مناطق یا مناطق دیگر همچون مالگاه و... برای حرکت دسته های عزاداری خود در مرکز شهر ، حسینیه دوراه و بیت آیت الله ابن رضا

 

5 - القا شدن یک معنی منفی از این نوع عزاداری به ذهن هر شخص بومی یا میهمان ، مبنی بر جدا بودن و یا پایین دست بودن مردم مناطق مهم و عزیز فارسی زبان و یا حاشیه نشین یا تازه تاسیس شهر از سایر مردم شهر خوانسار . مناطقی همچون : رباط ، بیدهند ، سنگ شیر ، عمادیه ، هرستانه ، باباسلطان که از دیرباز به زبان فارسی متکلم بوده اند و در حاشیه ی شهر خوانسار قرار دارند .

6 - در نتیجه ایجاد حس منفعل گرایانه ، سرکوفت روحی و روانی ، مورد بی توجهی قرار گرفتن ، بی ارزش بودن ، پوچی و به حساب نیامدن مردم مناطق مذکور در خوانساری بودن خود . خصوصا القای این تفکر به جوانان پراستعداد و برومند این مناطق از شهر و در نتیجه زمینه سازی مهاجرت این عزیزان از شهر خوانسار

7 - زمینه ساز شدن عزاداری مذکور در توجه بیش از حد به ظواهر و مباحث سطحی از برپایی عزاداری و غافل ماندن نسل جوان از معانی عمیق و آموزنده کربلا و عاشورا و عدم درک صحیحی از فلسفه ی برپایی عزاداری ماه محرم

8 کمتر دیده شدن سبک های اصیل و ناب عزاداری مردم خوانسار و از بین رفتن بخشی از آداب و رسوم عزاداری مردم این سرزمین . چیزی که بیشتر از هر چیز دیگر مورد توجه مهمانان و گردشگران و خصوصا رسانه های تصویری کشور است . به طور مثال می توان به در حال فراموش شدن سبک مداحی و سینه زنی اصیل خوانساریها در سالهای اخیر توجه داشت .

9 و .......

 

مزایای انتخاب و اجرای روز شور و شعور حسینی در خوانسار :

1 از بین رفتن زمینه های تفرقه افکنانه و زمینه ساز شدن همدلی و وحدت مردم کل شهر

2 از بین رفتن شائبه های مذکور برای مناطق فارسی زبان و حاشیه نشین شهر و ایجاد حس برادری و برابری بین همه ی مردم خوانسار . چه پیر ، چه جوان ، چه محلات بالا ( محلات جنوبی شهر ) ، چه مرکز شهر ،چه محلات پایین ( محلات شمالی شهر )

 3 در نتیجه ایجاد زمینه برای شکوفایی و پیشرفت خوانسار در سایر مولفه های رشد و توسعه

4 بهتر دیده شدن عزاداری اصیل مردم خوانسار ، خصوصا سبک مداحی و سینه زنی بومی خوانساریها و زمینه ساز شدن آموزش و انتقال آن از پیر غلامان به نسلهای جوان تر

5 از بین رفتن زرق و برق و نیز چشم و هم چشمی های رایج در بین هیئات محلات مختلف شهر و ایجاد عزاداری زیبا ، ساده وکم هزینه تر

6 استفاده از پتانسیل موجود عزاداری خاص مردم خوانسار در ایران و جهان تشیع و در نتیجه مورد استقبال قرار گرفتن پوشش این مراسم توسط رسانه های تصویری استان و کشور ( این اتفاق سالهاست برای بسیاری از شهرهای ایران رخ داده ولی خوانسار به دلیل عدم تجمع وسیع عزاداران حسینی همواره در سالهای اخیر مورد غفلت قرار گرفته است )

7 در نتیجه زمینه ساز شدن رشد شاخه ی توریسم مذهبی برای خوانسار که یکی از شاخه های اصلی صنعت توریسم می باشد .( این در حالی است که به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی منطقه ، یکی از اصلی ترین قابلیتهای پیشرفت خوانسار ، توریستی تعریف شدن آن و یکی از شاخه ها و پتانسیلهای عظیم ایجاد این صنعت در شهر ، توریسم مذهبی برای ایام محرم و صفر است )

8 ایجاد یک برند برای عزاداری خوانسار در کل کشور برای جذب گردشگران غیر بومی به این منطقه . و در نتیجه رشد زمینه های اصلی توسعه برای خوانسار . همچون اقتصاد و بازار ، فرهنگ و .....( باید اشاره داشت  بیشتر جمعیت مهمان در ایام محرم در خوانسار ، خود مردم بومی این شهرند که سالهاست به شهرهای دیگر مهاجرت کرده اند و در این موقع از سال به زادگاه خود باز می گردند . در نتیجه گردش و رشد بالای مالی و اقتصادی قابل توجهی برای مراکز اقامتی ، بازار و فروشگاههای و عرضه کنندهای سوغات شهر ندارند )

9 آشنا شدن گردشگران داخلی و خارجی با خوانسار و ترغیب آنها برای سفر به خوانسار در سایر ایامهای دیگر سال خصوصا اردیبهشت ماه

10 و.......

 

نویسنده برای روشن تر شدن طرح اشاره به چند نکته را لازم می داند :

1 -  به نظر می رسد برای انجام این چنین طرحی که خواسته ی بسیاری از مردم و جوانان شهر خصوصا مردم مناطق شمالی و تازه تاسیس خوانسار می باشد ، باید روحانیت معظم و معزز که همواره نقشی مهم و اساسی را از دیرباز تا کنون جهت معرفی اسلام ناب محمدی به مردم و نیز ایجاد زمینه های لازم جهت پیشرفت و آبادانی این دیار عالم پرور ایفا کرده اند و نیز مهمترین ارگان رسمی و دولتی شهر یعنی مجموعه ی فرمانداری ، خصوصا شخص فرماندار عزیز ، بومی و مردمی خوانسار با همکاری سایر ارگانهای دولتی و مردم نهاد پا به میان بگذارند .

2 - انتخاب روز شور و شعور حسینی خوانسار می تواند یکی از روزهای ششم تا یازدهم ماه محرم  باشد . قاعدتا با توجه به فاکتور اصلی اجرای اینچنین موضوعی ، یعنی فضا و مکان لازم جهت تجمع مردم شهر ، می توان برای پرهیز از ازدحام و عدم گنجایش و نیز نکته ی مهمتر، یعنی عدم به وجود آمدن هرگونه مسائل حاشیه ای و تلخ ،یکی از روزهای ششم یا هفتم یا یازدهم ماه محرم را برای این روز انتخاب کرد . روزهایی که نزدیک به ایام تاسوعا و عاشورا و نیز شاهد وجود شور حسینی در بین مردم  هستیم . بعلاوه جمعیت مهمان زیادی در شهر نیست و کنترل کردن برنامه راحتر است. هرچند به نظر نویسنده انتخاب روز پنجم یا دوازدهم محرم و تجمع در بعدظهر یکی از این دو روز به دلیل موارد ذکر شده نیز امکان اجرایی دارد .( روز دوازدهم جایگزین مراسم علم کشی سابق ، شب سوم امام و یارانش و شهادت امام سجاد (ع) )

3 - در صورت اجرای این موضوع که ظاهرا سختر از برگزاری برخی از مراسم های برگزار شده ی معمول خوانسار همچون جشن روز خوانسار نبوده و نیست ( زیرا بسترهای لازم خصوصا آمادگی توده های مردمی کاملا فراهم است ) ، بیت حضرت آیت الله ابن الرضا (حفظ الله) که از دیرباز میزبان عاشقان حسینی بوده و هست و دارای وسعت و فضای تجمع مطلوبی می باشد ، می تواند مکان مناسبی جهت این امر باشد . نباید فراموش کنیم که این حسینیه ظرفیت بالایی برای میزبانی بانوان آن هم به صورت جداگانه دارد . بعلاوه یکبار هم سابقه ی میزبانی به نحو احسنت اینچنین مراسمی را داشته است . غیر از این مکان حسینی ، صحن و سرای امامزاده شاهزاده احمد (ع) و خیابان مشرف به این آستان هم می تواند میزبانی این مراسم را بر عهده داشته باشد . مکانی تجمعی که در جوار بارگاه مقدس نوه ی امام هادی (ع) قرار دارد و باعث دوچندان شدن زیبایی معنوی و ظاهری مراسم می شود . همچنین با توجه به نظرات بسیاری از دوستان و همشهریان ، میدان امام و دالانهای سبز مشرف به این خیابان می تواند مکان مناسب دیگری جهت این تجمع باشد . برای مثال می شود پیاده روها را به حضور بانوان و خیابانها و میدان هم برای تجمع مردان عزادار حسینی اختصاص داد .

 

4 - در صورت انجام و عملی شدن این طرح ، الزام و یا اجباری می تواند برای تمام هیئات مذهبی خصوصا دسته های عزاداری بعدظهر در سطح شهر خوانسار وجود نداشته باشد . و اعلام آمادگی برای شرکت در این تجمع جهت انجام آمادگی مسوولین اجرایی می تواند بنا بر در خواست آنها از قبل از این روز صورت بگیرد .

5 - برای  ایجاد شور حسینی  ( اگر مکان غیر از بیت آیت الله ابن الرضا باشد ) هر هیات رسمی و موجود در شهر خوانسار می تواند بنا بر انتخاب مسوولین اجرایی یک یا دو بنر با مضامین عاشورایی چاپ و در اطراف مکان مورد نظر نصب کند .

6 - شکل برگزاری مراسم می تواند به صورتهای مختلف تعریف شود . برای مثال نظر نویسنده به دلیل مشکلات نشستن بر روی زمین و نیز بیشتر دیده شدن سبک های اصیل و زیبای سینه زنی مردم خوانسار ، تجمع عادی مردم فارغ از هر گونه نام هیأتی و تشکیل کوچه های سینه زنی و اجرای سینه زدن زیبای خوانساری باشد .

7 –  هیئات از آوردن هرگونه وسائل و کاروانهای عزاداری ، همچون : اسب و شتر ، علم های زنگی ، بیرق ها و ....... اجتناب کنند .

8 - جهت دور بودن از هرگونه شائبه و اختلاف و نیز بهتر دیده شدن سبک اصیل عزاداری خوانساری، انتخاب مداح می تواند از بین یک یا دو نفر از مداحان بومی یا غیر بومی که آشنایی کامل به سبک  سینه زنی خوانسار دارند انتخاب شود . (  سبکی با ریتمیکی تند که در سالهای اخیر کمتر دیده می شود )

در پایان نویسنده اعلام می کند قاعدتا اجرای اینچنین طرحی قابل تامل و اجرای آن دارای پیچیدگی های خاصی خواهد بود . ولی احساس نویسنده بر آن است که جامه عمل پوشاندن به این طرح زیاد دور از ذهن نخواهد بود .

ان شا الله

و من الله التوفیق                                                          

برادر کوچک شما ایمان نبی ( نبی زاده )

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۱ ۹۳/۰۷/۲۷
ایمان نبی

نظرات  (۱۷)

خیلی طرح خوبیه. 
به نظر من در کنار رقابت همیشگی که خودش به افزایش شور محرم کمک میکنه، یک روز رفاقت و همدلی میتونه باعث بشه اون رقابتها هم سالم‌تر بشه و به همدلی آدمها کمک کنه. 
به نظر من روز آخر برای این کار مناسبه. چرا که اگر هم طی روزهای قبل کدورتی بین افراد ایجاد شده تموم میشه و با آرامش خاطر مراسم محرم به پایان میرسه.
یه سوال: سبک عزاداری بومی خونسار چه سبکیه؟ نمونه‌ای از این سبک دارید؟
پاسخ:
ممنون از اظهار نظرتون
سبک عزاداری بومی مردم خوانسار شامل قسمتهای مختلفی میشه :
سبک و ریتمیک مداحی ، سینه زنی ، زنجیر زنی ، نوع پذیرایی و ......
سبک مداحی خوانساری باید با ریتمیک تند باشه ( شبیه مناطق یزد و اطراف اون ) در پی این نوع مداحی سینه زنی خوانساری شامل سه بخش تک ضرب سریع ، دو ضرب سریع و دم می باشد . چیزی که متاسفانه در بیست سال اخیر به دلیل ورود مادحین غیر بومی و نخواندن به این سبک در حال از بین رفتن است و سینه زنی هایی از فبیل واحد ، شور و.........در حال جایگزینی است. اگر فیلم عزاداری مردم خوانسار در سال 1360 رو دیده باشید متوجه امر خواهید شد .
ان شالله در پست های بعدی سعی خواهم کرد نمونه هایی از عزاداری بومی مردم خوانسار را در اختیار خوانندگان عزیز قرار بدهم .
۲۸ مهر ۹۳ ، ۱۷:۵۱ کامران میرمحمدی
جناب آقای نبی عزیز
بسیار سپاسگذار از مقاله بسیار زیباتون هستم
من متاسفانه چون از ابتدا با این طرز عزاداری مخالف بودم کمتر در این دسته جات شرکت میکردم و چون مرتبا اینگونه عزاداری ها تفرقه قومی را اشاعه میداد از این نوع عزاداری ها دوری کردم و حتی در محله خودمان نیز در این مراسم شرکت نمیکنم چون آنجا نیز با دید محله ای و چشم و هم چشمی به این قضیه نگریسته میشود .
در هر حال با اینکه میدانم طرح شما بسیار زیباست و میدانم هیچ گوش شنوایی در بین مسئولین شهر و مسئولین هیات برای آن وجود ندارد ولی با این طرح چه بسا در کل ایام محرم کاملا موافقم و با دید کاملا محله ای این مراسم که حال و هوای این مراسم را از هدف اصلی خود بسیار دور کرده کاملا مخالف هستم .
 
پاسخ:
سلام بر شما جناب مهندس عزیز
تشکر از اظهار لطفتون . با کلیت نظرتون موافقم ولی من بر خلاف شما به علمای والامرتبه و مسوولین شهر خصوصا شخص فرماندار عزیز امیدوارم . اگر قرار به حرکتی جدید و با محتوا باشد به نظرم فقط از دست این عزیزان در وهله ی اول و بعد مردم در وهله ی دوم بر خواهد آمد . و باید اینو بگم که جلسه گذاشتن برخی از عزیزان پیرامون بحث محرم بدون توجه به این طرح زیاد مثمر ثمر نخواهد بود .
بنظرم به اندازه ی کافی واضح بود.دقیقا اونقدری ک نشه برای اجرای این طرح بهونه ای اورد.البته یه بار منم همین بحث چشم و هم چشمی و توجه به ظاهر عمل توسط هیئات مذهبی رو با یکی از اشناهامون که تو این موارد بی تجربه هم نیس در میون گذاشتم.جوابش قانع کننده بود،میگفت:هرچقدم فلان هیئت اسباشو بیشتر کنه اون یکی مداح معروف بیاره،اون یکی علم بزرگ تر برداره،شاید حفظ ظاهر تلقی بشه ویاهر چیز دیگه ای که تو ذهن ماهاست اما بالاخره این چشم و همچشمی واسه پرشور تر کردن مراسم عزاداری اربابه و علیرغم جنبه های منفی زیادش عاری از نکات مثبتم نیست،چون نهایتا همیناس که هرسال مراسم رو پر شور و باشکوه تر میکنه.بیاید ماهم نتیجه کار رو ببینم حتی اگ فقط در ظاهر نتیجه اش خوب باشه و در اصل اونی باشه ک همه فک میکنیم....
اینه که منم یه خرده با دید مثبت تری دارم به قضیه نگاه میکنم اما بنظرم با توجه ب دلایلی ک ذکرکردین واقعا برای دلگرمی و برادری بیشتر همه مردم شهر یه همچین کاری نیازه.
خدایی پست اونقد کامل بود که ارزش دیر ب روز کردن داشته باشه.ممنون
پاسخ:
با سلام و تشکر از اظهار نظرتون
باید اشاره کنم که سعی نداشته ام که خدای ناکرده کل مراسم عزاداری مردم خوانسار را زیر سوال ببرم و باعث تغییر آن شوم . یعنی در آن حد هم نیستم . ولی یک روز همه با هم در کنار چند روز بر طبق سابق زیاد سخت نیست .
ممنون که ما سر زدیند . به امید موفقیت در دروستان و نیز زندگیتان
۲۹ مهر ۹۳ ، ۱۳:۱۴ فرهاد سعیدنژاد
این ابتکار بسیار جابی است و اگر مورد موافقت هیات های خوانسار قرار بگیرد و مسئولین شهر نیز از آن حمایت کنند میتوان هرساله این مراسم را باشکوه هرچه تمام اجرا کرد و شاهد بازتاب فرهنگی و هنری این طرح در کشور شد . 
با سپاس فراوان از جناب آقای نبی یکی از دلسوزان شهرستان

پاسخ:
تشکر از شما همشهری گرامی
ان شالله با حمایت علمای والامقام و مسوولین شهر، باز هم می گویم حمایت علمای والامقام و مسوولین شهر ، شاهد تحقق این طرح باشیم .... ان شاالله
۲۹ مهر ۹۳ ، ۱۳:۲۲ فرهاد سعیدنژاد
بسیار عالی و مفید
با یه جاهایی از مقاله موافق نیستم.
مثل برگزاری توی استادیوم.
جدا از بحث فرماندار حوزه های علمیه سازمان تبلیغات و هیئت امنای هیئت ها حرف اصلی رو برای مراسم عزاداری میزنن .از این قضیه نباید به راحتی گذشت.
دوسال پیش سر علم آوردن و ساعت هیئت ها دیدین که چه بحث هایی پیش اومد.
نماز ظهر عاشورا میبینین که هیئت ها حتی صدای بلندگوهاشون رو کم نمی کنن. درحین نماز خوندن عزادارها زنجیر میزنن و مردم توی میدون نگاهشون میکنن. درصورتی که حسین کشته نماز و امر به معروف است.
 
پاسخ:
خب مکان مورد نظر پیشنهادیه . برای شروع باید از یه جا شروع کرد .
شایان ذکره من این درخواست رو در قالب نامه به برخی از همین ارگانهای موثر در برگزاری عزاداری شهرستان خوانسار فرستاده ام . در مورد جمله ی آخرتونم ، حق با شماست ولی باید از یه جا شروع کرد و فرهنگ سازی رو ایجاد کرد .
باز هم می گویم نقش فرمانداری دور هم جمع کردن مسوولین و هیئاته مذهبیه . باقی کار با خود مردم شهره که بخواند این اتفاق بیافته یا نه . البته حمایت لازم و استارت کار باید توسط علمای شهر صورت بگیرد .
فرض مثال من نوعی که نمی تونم برم دنبال مسوولین هیئات مذهبی و یا ........
این طرح حداقل باید در قالب یک پیشنهاد در جلسه هر ساله ی فرمانداری با هیئات مذهبی که قبل از ایام برگزاری عزادری شهر تشکیل می شود مطرح شود .
خاهش. دم شما گرم.شما هم موفق
۲۹ مهر ۹۳ ، ۲۰:۱۳ نگاه و نشان

 

آقای نبی،مدیر محترم وبلاگ ارزشیه درنگ نامه

سلام

باعرض خسته نباشی

اول همه بگو ببینم کی گفته رباطیا نمیتونن خوساری انگاشتومون کنن ؟!(ببین چقد خوب مینگارم).

جا داره  از شما تشکر کنیم چون بدینوسیله  یادی از محلات وروستا های حاشیه شهر خوانسار شد .

با طرح استادیوم اصلا موافق نیستم چون اگه قرار باشه این همه جمعییت بره روی چمن خب دیگه معلوم چه اتفاقی میافته زمین فوتبال میشه ......وانوقت باید یه اسپانسر مالی گیر بیارم تا چمنه زمین فوتبالو اصلاح کنه واین یعنی بی موالاتی نسبت به نوع انتخاب محل تجمع (بی مطالعه بودن ).(پیشنهاد من مقبره شهدای محلاتست که البته برای هرسال نیز متغییر باشد بنحویکه تمام المانهای لازم در ان دیده شودمثلا ، قابل دسترسی بودن ،محل تجمع از وسعت قابل انتظاری برخودار باشه ،سرویس های بهداشتی ،جداسازی اجتماع اقایان وخانمها ،پارکینگ خودرو ،در مورد شرایط اب وهوا،و.....

واما بعد

خدمت همه عزیزان روحانی شهرستان سلام

جماعت علماء شهرخوانسار اولین ومهمترین فاکتور تغییر بینش برای نوع عزاداریست ،بنظرم (که حتی پیشنهاد خودمه)خوبه که اقایان مسئولین دولتی نیز باشند ولی راس علماء هستند ، چرا که هرچه بگویند هم از دریچه فقاهته وهم اینکه اثر بیشتر وبهتری داره ومسئولین هیات لاجرم به جهت قبولی اعمال از دیدگاه حضرت ابی عبدالله الحسین (ع)بجد گوش جان میسپارند .

منم تو یکی از پستای چند روز پیشم به این موضوع مهم اشاره کردم در همین راستا خواهشمندم اگر واقعا میدانیم که شتر واسب ودهل و..... این موارد کمکی به اصل هدف عزاداری  نمیکند و بلکه ممکنست ایجاد تشتت نیز بنماید از اشاره صریح ان به مسئولین هیات هیچ مضایقه ئی نداشته باشیم .

یکی از روحانیون برجسته خوانساری که همینک سالهاست برحمت خدا رفته از نوع عزاداری که همراه با زنجیر زنی بود گلایه داشتند ایشان (رحمه اله علیه )میفرمودند حضرت ابا عبداله راضی به سرخ شدن و.....در اثر سینه زنی وادای احترام به ایشان نیستند (من در ماه رمضان از این روحانی عالیقدر مطالبی  را با عزیزان خواننده در میان گذاشته ام ) .

اشکالات مطرح شده را هم قبول دارم وبایستی همانطور که انتظار هست مسئولین ومسببین هیات نسبت به رتق وفتق امور هر چه سریعتر اقدانم نمایند .

با عرض معذرت از مسئولین فرهنگی شهرستان علی الخصوص ریئس اداره فرهنگ وهمینطور امام جمعه محترم شهرستان وسایر مسئولین ذیربط (مربوط به این ایام )من فکر میکنم با توجه به ایراد بیانات اکثر علمائ محترم شهر که در ظهر روز عاشورا برای  همه مردم میفرمایند خود چراغیست که راه را برای اصلاح روش عزاداری نمایان میکنند  ،اغلب این عزیزان نورچشم به اشکالات مهم در نوع ونحوه عزاداری امام حسین در شهر اشاراتی داشته وخواهند داشت که همانا این نظرات که از نص صریح اسلام ناب محمدی سر چشمه میگیرد خود میتواند در صورت کنار گذاشتن هر غیظی به نقطه وهدف اصلی عزاداری نزدیکتر مان کند ودر نتیجه هر ساله شاهد حتی رحمت الهی  نیز باشیم(رحمتی که همه مردم از ان کسب فیض کنند ).

یه کلام ختم کلام

اگه عزاداری برای امام حسین باشه نباید شاهد چیزی غیر از حضور قلوب منکسر اله باشیم ،نباید بجای اینکه جمیع روحانیت را در این چندروز پیش رو داشته باشیم ، شاهد لباس نظامی وانتظامی باشیم از اون بدتر که خدای ناکرده کسی خلافی کند واین عزیزان نظامی بخواهند وارد عمل شوند وای که خاک عالم بر سرمان .

کمی تند گفتم ولی دلم ارام است .

پاسخ:
سلام جناب اورعی . رباطیها هم هم فارسی صحبت می کنند هم خوانساری . رباط پایین . رباط بالا
نظرتون محترم و قابل تامله . باید دید چه حرکتی از روحانیت و مسوولین در این باره سر خواهد زد . اصلا گوش خواهند داد یا خیر
۳۰ مهر ۹۳ ، ۲۳:۰۳ علی معصومی
با ایده کلی موافقم و حمایت هم میکنم 
ولی اون قسمتی که عکس بیست اردیبهشت رو قرار دادید و زیرش هم نوشتید به چمن اسیبی وارد نمیشه قابل درک نیست در اینش شکی نیست که حضور شاید به چمن اشسبی وارد نکنه ولی این که عکس بیست اردیبهشت قرار داده شده کار حرفه ای ای نیست ئرست این منظور رو میرسونه که اگه بیست اردیبهشت بده پس اینم باید باشه
من با زمین چمن مخالفم و این که بیست اردیبهشت اونجا اجرا شده اینه که تو مکان های دیگه امکانش نیست مثلا توی امام زاده و اینم باید مدنظر بگیریم هر مکانی رو برای کاری ساختن به اندازه کافی مکان های مناسب برای این مراسم وجود داره و به نظر من حد فاصل میدان امام تا خیابان ولیعصر مناسب ترین جای شهره
پاسخ:
سلام علی جان
ممنون از اظهار لطفت
منظور من از گذاشتن عکس چمن ،  مقایسه ی روز خوانسار با این روز پیشنهادی نیست . بلکه این عکس مربوط به نمایی از گزینه ی سوم میزبانیه ( عکس بهتر پیدانکردم ) . اما به شما حق میدم ، عکس رو عوض کردم تا ابهام و سوئ برداشتی رخ نده .
در ضمن کی گفته کار بیست اردیبهشت بده که حالا تجمع حسینیم بد باشه 
روز خوانسار باید باشه چون جشنه و گرامیداشت خوانساری که اگه ارزشش بیش از اینهاست
روز شور و شعور حسینی هم باید باشه چون علتهاشو شرح دادم
در مورد انتخاب سومم که زمین چمنه باید بگم که منم قبول دارم هرمکانی برای کاریه و استادیوم پیروزی مکان خوبی برای تجمع حسینی میتونه نباشه ، ولی در صورت عدم مکان پیشنهادی اول و دوم ، اینجا میتونه متاسفانه میزبانی کنه
متاسف رو گفتم چون صدها مسجد و حسینیه داریم ولی مناسب تجمعات بزرگ مذهبی نیستند . باید مصلا داشته باشیم که نداریم و..........
پیشنهادت خوبه و می تونه یکی از گزینه های مورد نظر باشه .
 به نظر من اصل خواستن انجام این کاره وگرنه مکانش بهانه ای بیش نیست و قابل حله . اگرهم اشاره کردم به دلیل بهانه های برخی از عزیزان در سالهای قبل پیرامون این موضوعه
راستی دوستان مکانهای مناسب برای این تجمع دیگه می تونه کجاها باشه ؟
سلام.نیستین اقای نبی؟؟؟توی هیئت مشغولینموفق باشید اگر خیلی التماسدعا،خیلی ها.

پاسخ:
سلام
ملتمسیم به دعا . سرگرم نمایشگاه عکس اهل حرم  ( روبروی پل دختر ) هستیم
إ!چ خوب!تا کی برقراره نمایشگاه؟؟؟منم بیام هست هنوز؟(تا5شنبه)
پاسخ:
سلام تا 15 آبانماه برقراره
سلام دوست عزیز
پیشنهاد شما بسیار خوبه و چون صحبت از اتحاد است ثمرات مثبتی را نیز خواهد داشت
امید است با تفکر و معرفت نسبت به برگزاری مراسم های عزاداری همت گماریم ومسایلی را که منشا آنها جهل وخرافات است را به مرور حذف نماییم

پاسخ:
سلام باتشکر از لطف شما
این امر دوسویه است
هم مردم باید بخواهند و هم مسوولین شهرستان تا هیئات امنای هیئات مذهبی شهر متقاعد شوند
ان شاالله
پیشنهاد بسیــــــــــــــــــــــار عالی بود.همراه با نظرات و انقادات و پیشنهادات و راهکاری های مناسب
که جای هیچ حرفو نظری رو از طرف من باقی نمیذاره

بچه که بودم منم مثل هربچه ی دیگه ازین نوع عزاداری بخاطر اون شکلو شمایلو و تجملات هیئات و به قول شما اسباا و شترا و ...خوشم میومد
یخرده که بزرگتر شدم گفتم واقعا عزاداری برا امام حسین به این چیزاست؟!!!اینطور و با چشمو هم چشمی و صرف هزینه های هنگفت برای اوردن اسبو شترو ساختن انواع علمو ضریحو ... که میشه باشون گره از خیلی از مشکلای این شهرو مردمش باز کرد باید عزاداری کرد؟!!!
از تلوزیون صحنه های عزاداری شهرای دیگه رو که دیدم گفتم ما نمیتونیم اینطور و بی ریا و همه ی مردم شهر درکنار هم و یکپارچه عزاداری کنیم؟!!!
نمیخوام به شهرمو مردمش کوچکترین اهانتی بکنم چون خودمم یکی از همین مردمم ولی میخوام بگم این کاری که تو این 6روز ما میکنیم به همه چیز شبیهه جز عزاداری!
خودم چندساله که برای این ایام میرم حسینیه ی دوراه.نمیدونم عزاداری تو قسمتای دیگه ی شهر یا خیابون یا قسمت های مردونه ی حسینیه واقعا چطوریه ولی چیزی که من دیدم تو این مدت تو بعضی قسمتای زنونه بیشتر تماشای سیرکه یا یه کارناوال تا عزاداری!
طوریکه در ابنتدای ورود هیئت با وارد شدن اسبو شترو علمو حجره و ضریحو ... همه سکوت میکنندو فقط نگاه میکنند.و البته قبلش حاضرن همو بکشن که یجای خوب پیدا کنند تا کامل این صحنه هارو ببینند. و بعد با ورود زنجیر زنان و سینه زنان هیئت شروع به صحبت و خوردن چای و تنقلات میکنند.یا وقت ظهر یا غروب با ورود زنجیر زنان و سینه زنان محل عزاداری رو ترک میکنند
این مواقع واقعا نمیدونم به این مردم بخندم یا براشون متأسف باشم
البته وضعیت داخل حسینیه های دوراه یا ابن الرضا به این شکله توی خیابون که دیگه جای خود داره!نمیدونم چه اسمی میشه روش گذاشت!واقعا عزاداریه؟!!!
واقعا مردم شهرم از محرمو عزاداری برای امام حسین چه تصوری دارند؟!
ما نمیتونیم مثل مردم یزد انقدر ساده و با اتحاد فقط عزاداری کنیم نه کارای دیگه!
این مواردو که توی شهرم به جای عزادریه واقعی میبینم اذیتم میکنه.ترجیح میدم توی خونه بشینموپای تلوزیون و درحدو توان خودم طوری که واقعا راضی باشم عزاداری کنم

به نظرم اگه این تجملات و ظواهر از عزاداریامون کم شه یا برداشته شه خیلی بهتره و این با عمل به پیشنهادی که شما دادید فکر کنم ممکن بشه

درپایان هم دوباره از همه عذرخواهی میکنم خصوصا کسانی که با همهی این ظواهر وبی ریا و با خلوص نیت برای امام حسن عزاداری می کنند که اجرشون با صاحب این مجالس.
ولی این چیزی بود که خودم به چشم دیدمو واقعا اذیتم کرده

انشااله که خدا به همه ی ما توفیق بده که در حدو توان خودمون  برای اماممون عزاداری کنیم
التماس دعا

۱۴ آبان ۹۳ ، ۱۱:۲۲ هادی حاج شریفی
بسیار طرح خوب وعالی اما مجاب کردن مسئولین وهیئات هایی که فقط دنبال به رخ کشیدن ونمایش دادن وتعصبات بیجا هستند کاری سخت و عزمی راسخ میطلبد که با همت وپشت کاری که در شما سراغ دارم ان شاالله محقق خواهد گردید
پاسخ:
سلام هادی جان
امسال خا بیدشت
ان شاالله دست به دست همددین تا سالی تر
نظر من مخ گنو :(
پاسخ:
بخچه این پست چی قبل از این دست هاما نرسو !

عامو ول ددین اقای نبی.این طرحا مال کتاباو.مگه ادگنو این مردم قشنگه جمعژون کره یگ یاقا؟


پاسخ:
نظرتون محترمه
ولی خیلی از چیایی جی که بگنو از همین کتاباو نه یاقایی تر

سلام
با دیدن این پست خیییلی شگفت زده شدم
چندین ساله که این موضوع و انتقاد به این سبک عزاداری ذهنمو مشغول کرده وبا دیدن برنامه هایی در حدود همینی که مطرح کردید در شهر های دیگه آرزوی اجرای اون توی شهر خودمون رو داشتم، خیلی ممنون بابت مطرح کردن این موضوع ، امیدوارم هرچی سریع تر به وقوع بپیونده 
مطمئن باشید خییییلی ها موافق با این کار هستند فقط کافیه درست اجرایی و اطلاع رسانی بشه اون وقت استقبال مردم همه رو شگفت زده خوهد کرد.
این مسئه که این برنامه به دور از هرگونه علم و اسب و شتر و امثالهم باشه به نظرم خیلی مهمه. 
امسال به دلیل کمبود زمان احتمالا امکان اجرای این برنامه نباشه امیدوارم برای امسال  همه دست به دست هم بدیم که نماز ظهر عاشورا درست خونده بشه و هیئات گذر کننده در اون زمان سکوت و احترام به نماز و نمازگزاران رو رعایت کنند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی