درنگ نامه

هرگاه در کاری که برایت پیش آمده است احتیاج به مشورت پیدا کردی ابتدا آن را با جوانان در میان بگذار؛ زیرا جوانان تیز هوش تر و از سرعت حدس بیشتری بر خوردارند٬ سپس درباره ی آن با میان سالان و پیران رایزنی کن تا عیبش را بیابند و نیکش را برگزینند؛ چرا که آنان از تجربه بیشتری برخوردارند. منبع : شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید ٢٠/٣٣٧

درنگ نامه

هرگاه در کاری که برایت پیش آمده است احتیاج به مشورت پیدا کردی ابتدا آن را با جوانان در میان بگذار؛ زیرا جوانان تیز هوش تر و از سرعت حدس بیشتری بر خوردارند٬ سپس درباره ی آن با میان سالان و پیران رایزنی کن تا عیبش را بیابند و نیکش را برگزینند؛ چرا که آنان از تجربه بیشتری برخوردارند. منبع : شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید ٢٠/٣٣٧

درنگ نامه

با سلام خدمت شما ، هدف از این وبلاگ ایجاد لحظه ای تامل بر روی مسائل جاری زندگی است پس می توانیم با اندکی درنگ نسبت به مسائل روزمره ، زندگی را این بار با هم و از دریچه ای دیگر بنگریم .

آخرین نظرات
  • ۱۲ اسفند ۹۵، ۱۰:۱۸ - محمد
    سلام

دیدگاه 3 : ریه ی سبز خوانسار را دریابید .

چهارشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۳، ۰۲:۳۴ ق.ظ

 حضور محترم شهردار شهر خوانسار جناب مهندس اسحاقی و اعضای محترم شورای اسلامی شهر خوانسار

با عرض سلام و خسته نباشید



( نمایی از منطقه ی زیبای مالگاه )

نام بلند خوانسار همیشه یاداور قدرت افسون گر الهی بوده و هست . خدایی که خوانسار را زیبا آفرید تا قدرت جمال خویش را به رخ بندگان ناسپاسش بنماید . الطاف بی شمارش را به این آب و خاک ارزانی داشت تا به ما بگوید نعمتم را بر این شهر و بر تو بنده خاکی  تمام کرده ام . این دیار را آراست تا به ما بگوید قدر این آیت ایزدی را بدانید و بدارید تا بماند تا ابد . تا بماند تا بدانیم پدرانمان شکر نعمت به جای آوردند که ما الان از آن بهره مندیم . و ما هم باید رسم درست چرخه ی روزگار به جای آوریم تا بماند برای فرزندانمان . و فرزندانمان وارثان این سرزمینند . وارثانی که قاضیان رفتار ما هستند . این وارثانمان هستند که می گویند ما در این برهه ی حساس زمان چگونه فکر کردیم و جامه ی عمل به آن پوشاندیم . آنها هستند که تصمیم می گیرند نام ما را در دفتر تاریخ خوانسار به عنوان خادم خوانسار ثبت کنند یا خطاکارانی که نادانسته مرتکب اشتباهاتی شده ایم که کمر به نابودی خوانسار واقعی بسته ایم  .


سخن به گزاف نمی گویم و بحث را به درازا نمی کشم . شهری در نزدیکی کویر مرکزی ایران به نام خوانسار به واسطه ی همین چشمه های جوشان ، خاک حاصلخیز و باغات سرسبزش در ایران شده خوانسار . مهمترین ویژگی این دره زیبا همین فضای بکر و زیبایش است که آن را بی بدیل کرده . همین درختان تنومند و پربارش هست که به ما ثروت بخشیده و خوانسار را خوش آب و هوا ، زیبا ، دلنشین و مبدل به خانه ی ییلاقی ایران زمین کرده است . ما باید بدانیم که از این ثروت بزرگمان باید درست و حساب شده استفاده کنیم تا برای فرداهایمان زیباتر از امروز باقی بماند .

 این سخن امروز ماست  . اما فردا هم می توانیم همین حرفها را تکرار کنیم ؟ آیا رفتار امروز ما ، تکرار همین حرفها را در آینده رقم می زند ؟

ما هم فرزندان همین سرزمینیم . ما هم شهرمان را دوست داریم . از پیشرفتش خوشحال می شویم و با رونقش زندگی ما هم آباد می شود . اما این پیشرفت به چه قیمتی ؟ به قیمت کاری غیر اصولی و غیر کارشناسی شده ؟ به قیمت ویرانی محدود باغات و فضای سبز و بکر شهر ؟ به قیمت نابودی حاصل دست پدرانمان ؟ به قیمت نابودی خوانسار عزیز ؟

می دانیم باغشهر خوانسار تنها محدود به زمینهای مشروب از انهار یازده گانه و نیز قنوات و چشمه های محدود شهرند و خارج از این محدوده ی آبی ، ما در حاشیه های شهر کمتر یا بهتر است بگوییم اصلا اثری از باغات و فضای سبز طبیعی نمی بینیم . از طرفی همانطور که می دانید فضای سبز و باغات شهر به دلیل محدودیت آب و خاک از دیرباز از محدودیت و فشردگی بالایی  برخوردار بوده است . این تراکم و فشردگی ها به نحویست که با کوچکترین حرکت غیر تخصصی ناخواسته کمر به نابودی آن اکوسیستم و میراث خداوندی زده ایم !

متاسفانه سالهاست گسترش شهر به حاشیه های مناسب غربی و شرقی خوانسار مطرح است . اما به دلیل عدم وجود برنامه ای علمی و مدون و نیز بار هزینه ی فراوان آن از این امر خطیر تقریبا شانه خالی کرده ایم و فقط به ایجاد چند شهرک و نیز شعارهایی تا به امروز اکتفا نموده ایم و کار یا طرح اصولی را ترتیب نداده ایم ! این در حالی است که در سالهای اخیر به دلیل افزایش جمعیت و همچنین مهاجرت روستاییان به خوانسار و نیز روی آوردن همشهریان مقیم سایر شهرهای کشور به ساخت و ساز در داخل شهر خوانسار ، شاهد ساخت و سازهای غیر اصولی و بدون کنترل صحیح در بهترین و بکر ترین مناطق شهر بوده ایم ! مناطقی که می توانست در زیبایی شهرمان دو چندان باشد و نیز به دلیل خاک حاصلخیزش بهترین محصولات زراعی و باغی را در اختیارمان بگذارد اکنون تبدیل شده به خیابانها ، کوچه ها ، مجتمع ها و خانه هایی که متاسفانه از هیچ معماری متناسب با فضای شهر بهره نبرده و اکثرا در بیشتر ایام سال خالی از سکنه هستند  ! کسی با عمران و آبادانی صحیح و اصولی مخالف نیست . همچنین برخی از آزاد سازیها و تعریض خیابانها هم نیاز جامعه و مردم آن مناطق است . ولی بعضی از حرکتهای افراطی و غیر اصولی مسولین در سالهای قبل زمینه ساز نابودی همین مناطق زیبای شهر خوانسار شد ! زیانی که به دلیل سرسری گرفتن موضوع و عدم نظارت در بعدها ، باعث نابودی سرمایه ای چند صد ساله شد ! و دیگر هم قابل جبران نیست !


(نمایی دور از مناطق چهارباغ و صفاییه که بیشتر دچار ساخت و ساز شده ، در کنار منطقه بکر و باغستان مالگاه )

برای مثال ، وقتی در سال 1343 و 1344 ارگان سپاه دانش ،  شهرداری و سایر نهادهای ذیربط شروع به عریض سازی خیابان صفاییه و پایتخت گرفتند ، این نکته اساسی را در نظر نگرفتند که باید این امر طوری صورت گیرد که به اکوسیستم و طبیعت زیبای آن مناطق لطمه ای وارد نشود . امروز بعد از پنجاه سال دیگر اثری از صفاییه نیست و زمینهای اطراف خیابان پایتخت هم بیشتر تغییر کاربری پیدا کرده اند و یا در حال تغییرند . همین اتفاق نیز در سال 1374 برای خیابان چهارباغ به منظور سهولت رفت و آمد و نیز کمک به کاهش بار ترافیکی حسینیه ی چهارباغ در ایام عزاداری  و سایر زمانهای دیگر انجامید . در همان موقع پدر بزرگ نویسنده که نقش اساسی در سرسبزی چهارباغ داشت با حجم عریض سازی در حال وقوع مخالف بود و آن را بیش از نیاز منطقه می دانست و با توجه به وجود سودجویان و نیز ضعف مسوولین ، آن را نه لطف بلکه ضربه ای می دانست که باعث نابودی چهارباغ خواهد شد . ولی در همان موقع هم آنچنان به ایشان فشار آوردند تا متاسفانه  باعث سکته و مرگ این دوستدار طبیعت شد . وقتی این تعصب عاقلانه ی پدرانمان را می بینیم و آن را با امروز مقایسه می کنیم ، هزاران بار تاسف می خوریم و تاسف . و متاسفانه امروز بعد از 19 سال ، محله ی با صفای چهارباغ تبدیل شده به محله ای که نام چهارباغ به هیچ وجه متناسب آن نیست و نام چهارخونه برای آن زیبنده تر است . حجم آزاد شده ی خیابان آنچنان بود که چیزی بیشتر از نیاز واقعی مردم در آن زمان و حتی در امروز است . ویا می بینیم آزاد سازی مزارع و باغات به سرعت رخ داد ولی بعد از این همه سال هنوز نتوانسته ایم خانه ای کوچک را از سر راه برداریم . یعنی ارزش این خانه ی قدیمی خیلی بیشتر از درختان گردو و خاک حاصلخیز منطقه بوده ؟ و یا در مناطقی دیگر ..........

( تصویری از خیابان چهارباغ که بعد از 19 سال به دلیل یک خانه ی قدیمی هنوز نتوانسته ایم این مسیر پرخطر را عریض سازی کنیم . منبع : سایت خبرنامه خوانسار )

( باغی مذکور در چهارباغ که به راحتی مورد تخریب و عریض سازی بیش از حد قرار گرفت )

( تصویری دردناک از تغییر کاربری در پایتخت)

( تصویری دردناک از تغییر کاربری در صفاییه)

( عدم معماری متناسب با زیست بوم منطقه  )


( تصاویری دردناک از خشکاندن و سوزاندن درختان در چهارباغ )

( تغییر کاربری در چهارباغ )

جا دارد اینجا اشاره ای داشته باشیم به سخنان گهربار استاد بزرگوار این شهر ، جناب حاج حسین میرباقری که در مقاله ای تحت عنوان : خوانسار به واسطه ی آب ، خاک و درختان «خوانسار » است* . ضمن تاکید بر روحیه ی نقد و نقد پذیری در جامعه اسلامی ، در رابطه ی موضوع تغییر کاربری بیان داشته اند : « خوانسار، خاک کشاورزیش محدود و اندک است، نباید بگذاریم نابود شود. روزی که در صفاییه بنای ساختمان سازی گذاشتند من خیلی جوان بودم، اما خدا می داند به شدت ناراحت می شدم. بهترین خاک و عمق لایه خاک کشاورزی آن، خیلی زیاد است. چه فاجعه ای پدید آمد؛ بهترین زمین ها نابود شدند. اگر چهارباغ به شکل سابق مانده بود، چقدر با عظمت بود و چقدر سرمایه بود. بر سر ارسور زیبا چه آمده است؟ اگر آن زمان هم مثل امروز دلسوزان آگاهی بودند که ساختمان سازی را به حاشیه شهر هدایت می کردند، این همه فاجعه پدید نمی آمد. آنان که در صفاییه یا چهارباغ یا هر محله دیگر خانه ساخته اند، اهالی آنجا نیستند، مهاجرند! می شد آن ها را هدایت کرد که در حاشیه شهر خانه بسازند، چقدر کار خوبی انجام شد در شهرکهای شاهد، شهرک های اندیشه، شهرک های یاسر، شهرک های ۲۲ بهمن، بالای مسجد جامع و بیایانهای حاشیه قودجان و تیدجان خانه سازی انجام شد. این ها کارهای خوبی بود که انجام شده است.

کاری که آقای ابن الرضا انجام می دهد باید درس و الگو باشد برای همه ما. ببینید با چه حساسیت و هزینه های گزاف دارد باغات را حفظ می کند و با چه زحمتی تپه های چغا را درختکاری کرده است. معلوم است که ارزشش خیلی بالاست. آن وقت ما بیاییم زمین های آباد و حاصلخیز دارای آب بالای سرش را نابود کنیم که چه شود؟

سخنم این است که همه باید روی این موضوع حساس شویم. من مخالف این نیستم که کسی باغی دارد در آن خانه بسازد که خودش زندگی کند؛ این فضا را نابود نمی کند. امّا آنچه نابود کرد، تغییر کاربری هاست. من وقتی می بینم از چشمانم آتش در می آید که در فلان محل شخصی از تهران آمد، مدتی هم رفت و آمد کرد، با مسوولین رفیق شد و باغی بسیار زیبا خرید، تغییر کاربری داد و ۵ تا خانه شیک در آنجا ساخت، کسی هم در آنها زندگی نمی کند؛ چند تا سرمایه دار خریدند برای آن که فقط سالی ۳ یا ۴ بار آیا بیایند یا نیایند! چه اشکال داشت این پولداران این کار را در شهرک اندیشه می کردند؟ بیایند، قدمشان سرچشمان ما، اما چرا فضا را خراب کنند؟ همانجا آقای … هم خانه ساخته است، قسمتی از باغ را هم خراب کرده اند؛ این را ایرادی ندارم چون محل زندگیشان است، کشاورز است، باغدار است و نزدیک آن است. اما از تغییر کاربری ها باید به شدت جلوگیری شود و همه باید بر روی آن حساس باشند. رودربایستی را هم باید کنار گذاشت. اگر ۵۰ سال قبل هم عده ای حساس بودند، صفاییه و چهارباغ نابود نمی شد. خیابان کشی ها اگر موجب تخریب می شود، تغییر مسیر داده شود. اگر امروز خیابانی کشیدیم چند سال بعد حاشیه اش تخریب می شود. »

و امروز آن همه باغستان و زیبایی های این مناطق را باید در قاب تصاویر جست و جو کرد .


اکنون تنها منطقه ی زیبا ، بکر و تقریبا خالی از سکنه منطقه سرسبز و دست نخورده ی چالگی و مالگاه است . منطقه ای که از فشردگی بالای درختان و باغات برخوردار است . باغ هایی که ریه های سبز شهرند . زیبایی خوانسار مدیون این نقطه از شهر است . منطقه ای که دارای کوچه باغهایی محسون کننده است . سرزمینی که در تولید بالای سوغات شهر همچون عسل ، خشکبار نقش عمده ای ایفا می کند و آن نیز مدیون همین باغستانهایش است . محله ای که مردمانی دارد فهیم و عزیز . عزیزانی که چنان به زادگاه خود عشق می ورزند که تا به امروز آن را همانگونه زیبا و دور از دست نا محرمان و سوداگران ساخت و ساز نگه داشته اند .

( تصویری زیبا از منطقه مالگاه )

چند وقتیست شاهد عریض سازی غیر اصولی و غیر کارشناسی شده خیابان مالگاه ( خیابان امام رضا  ع  ) هستیم ! اقدامی که بسیار تامل برانگیز و ناراحت کننده است ! مطمانا این کار را باید از جنبه های مختلف نگریست و به آن دقت نظر داشت :

1 - تعریض آن هم فقط در دهانه ی غربی خیابان امام رضا که جاده ای است خاکی و متصل به کمربند سر سبز قدس ( پل نو ، دانشگاه پیام نور ) . تخریب دهانه ی خیابانی ( روبروی جاده ی ورودی تپه ی چغا ) که چند صد متر از مسجد و حسینیه رضوی فاصله داشته و در طول مسیر تقریبا خالی از سکنه می باشد و از گذشته این قسمت از جاده به دلیل عدم اهمیت عبور و مرور دست نخورده و خاکی باقی مانده و توسط درختان تنومند و پربار گردو محصور شده است .

2 - در ظاهر عریض سازی به گونه ای تعریف شده که عرض خیابان سه متری قرار است به هشت متر تبدیل شود که این امر متاسفانه به واسطه خاک برداری زمینهای زراعی و قطع بسیاری از درختان میوه صورت خواهد گرفت .

3 - در امتداد سراسری جاده مذکور ، درختان کهن سال و پربار و زیبای گردو کاشته شده که طبق اظهار نظرها این درختان بین دو باند رفت و برگشت قرار خواهند گرفت . اقدامی که در صورت اجرا باعث قطع ریشه ها و در نتیجه نابودی و خشک شدن این درختان حساس به آب و خاک خواهد شد .

4 - معدود خانواده های ساکن در این قسمت از منطقه مالگاه که از مالکان اراضی و درختان گردو مورد نظر (در خطر تخریب و نابودی به جهت عریض سازی خیابان ) هستند ، عملا با این پروژه مخالف بوده و به بیان خودشان توسط بعضی از افراد خاص تحت فشار قرار گرفته اند . شایان ذکر است یکی از علل توقف کار در چند وقت اخیر همین مخالفتهای افراد بومی و زحمت کش این منطقه بوده است .

5 - این منطقه به غیر از چند روز عزاداری ماه محرم و صفر و معدود روزهای خاص سال تقریبا خالی از عبور و مرور زیاد و ایجاد ترافیک است .

6 - مسیر تعریض بین خیابان قدس ( روبروی جاده ی ورودی چغا ) تا حسینیه ی رضوی مالگاه و به جهت ایجاد عبور و مرور وسائل نقلیه در چند روز عزاداری محرم و صفر و سایر معدود مراسمات حسینیه رضوی است . باید اشاره داشت که برای حل مسائله ترافیک و عبور و مرور در ایامهای مذکور ، می توان به جای راه چاره ی در حال اجرا ، به راحتی و صرف هزینه ی کمتر به عریض سازی و تخریب خانه های مخروبه ی سمت شرقی جاده امام رضا که فعلا مسیر اصلی این محله و حسینیه ی مذکور است و نیز ایجاد پارکینگی بزرگ در نزدیکی این مکان مذهبی مشکل را حل و یا به حداقل رساند . این کار چند مزیت به همراه دارد :

- مسیر غربی که پوشیده از درختان گردو و خاک های حاصلخیز کشاورزی است از نابودی حفظ می شود .

- خانه های قدیمی و مخروبه و خالی از سکنه سمت شرقی خیابان تخریب و آزاد سازی می شود . که این اقدام هم باعث زیبایی دوچندان محله می شود و هم با تخریب این مکانهای مخروبه از ایجاد مسائل بزهه کاری و غیر اخلاقی جلوگیری به عمل می آید .

- مشکل رفت و آمد به حسینیه رضوی و محله مالگاه رفع می شود و در کل منطقه حالت طبیعی قبلی خود را حفظ می کند . همچنین منطقه از خطرات احتمالی تخریب و تغییر کاربری در آینده بیشتر در امان خواهد ماند.

- رضایتمندی اکثر ساکنین بومی این منطقه حفظ می شود .

- هزینه و سختی اجرای کار کمتر می شود .

- و ................

اما با فرض بر اینکه با تخریب منطقه ی بکر و زیبای غربی خیابان امام رضا تا حسینیه ی رضوی ، خیابانی دوبانده ایجاد شود و با عنایت به دو بانده شدن جاده قدس (پل نو تا چهار راه پایتخت ) عبور و مرور وسائل نقلیه بیش از پیش در مسیر پل نو تا دانشگاه  رونق می گیرد و قاعدتا جاده ی دوبانده ی زیبا و دلنشین مالگاه راهی مناسب خواهد بود تا در تمام ایام سال مورد رفت و آمد و بازدید مسافران قرار بگیرد .

در این صورت ادامه ی جاده ی امام رضا حد فاصل حسینیه رضوی تا سه راه مالگاه ( به سمت دوراه و صفاییه ) با توجه به وجود مخروبه ها و خانه های قدیمی امکان پاسخگویی به این حجم بالای وسائل نقلیه را ندارد !

 باز هم در صورت فرض بر عریض سازی تمام این منطقه تا سه راه مالگاه ( پایان خیابان امام رضا ) ، خیابان شهید محسن رضایی که از یک سو به سه راه مالگاه و از سوی دیگر با طی مناطق زیبا و دست نخورده مالگاه و چالگی و مدرسه شهید بختیاری سابق به دوراه می رسد ، توان پاسخگویی به دو لاین رفت و برگش وسائل نقلیه را ندارد !

خیابان شهید مجید عبادی هم که از سه راه مالگاه به خیابان صفاییه وصل می شود و شریان اصلی امروز محله ی مالگاه هست ، نیزهمین وضع را دارد !

بهتر نیست از ابتدا به تعریض خیابان شهید عبادی و ضلع شرقی خیابان امام رضا و نیز ساخت پارکینگی بزرگ بپردازیم تا هم خیابان شهید محسن رضایی و هم ضلع غربی خیابان امام رضا ودر کل منطقه مالگاه وچالگی ازتخریب و نابودی محفوظ بماند ؟ آیا نمی شود به نقدهای دلسوزانه و راهبردی فرزندان همین منطقه گوش داد و کار را با شیوه ای علمی تر و تخصصی تر به اجرا دراورد تا  اتفاق محله ی چهارباغ تکرار نشود ؟ آیا مسوولین عزیز و محترممان برای این کار امروزشان توجیه علمی و تخصصی دارند ؟ بهتر نیست تمام جوانب پروژه را سنجید بعد تصمیم گرفت ؟


به امید حسن توجه شما مسولین عزیز و رضایتمندی مردم فهیم این شهر و به امید خوانسار سبز و زیبا و سربلند

 


و در حال وقوع :



یک نما در دو نگاه :


 



* مندرج در سایت خوانسارنیوز مورخ جمعه 1392/12/16

 هرگونه کپی برداری از این نامه توسط هر شخص حقیقی و یا حقوقی ، همراه با ذکر منبع و نام گرداورنده بدون مانع می باشد و نیازی به اطلاع رسانی به شخص حقیر نخواهد بود .



موافقین ۰ مخالفین ۱ ۹۳/۰۷/۱۶
ایمان نبی

نظرات  (۱۵)

۱۶ مهر ۹۳ ، ۰۸:۱۵ صادق از تهران
سلام

من فکر میکردم قلع و قم جنگل و درخت و فضای سبز به اسم توسعه فقط در تهران و کلان شهر هااست
اما میبینم افراد دل سوز توسعه و سمان کاری جنگل ها و . . . در همه جا مشغول بکار هستند فقط اگر فردا روز شما هم مثل تهران دچا بحران آلودگی هوا شدید نگید چرا نگفتید
قطع هر درخت قطع زندگی بشریت است
به نظر من موضوع زیست بوم موضوعی تخصصیه و به همین سادگی نمیشه درباره‌ش قضاوت کرد.
نمیشه حکم کلی داد که بریدن هر درختی ممنوعه ویا تخریب هر فضای سبزی ممنوعه...
تو این موضوع خاص ابتدا باید پرسید انسان در خدمت طبیعته یا طبیعت در خدمت انسان؟ بعد از این سوال باید پرسید کدام انسان؟
مثلا آیا شایسته هست که برای تسهیل عبور روزانه دو سه ماشین مقدار زیادی از فضای سبز رو تخریب کرد؟
یا آیا شایسته‌ هست که یک انسان رو در حاشیه شهر یا دامنه کوه اسکان داد تا فضای سبز تخریب نشه؟
یا آیا شایسته هست که برای لذت دو سه روزه توریست یک فرد بومی رو در ناکجا آباد سکنی داد؟
به نظر من بتدا باید سرانه فضای سبز مشخص بشه و در صورت زیادتر بودن از نرم جهانی با یه برنامه مشخص اجازه تغییر کاربری داده بشه و در صورت کمتر بودن از نرم جهانی نسبت به توسعه با برنامه اون اقدام بشه و در صورت نیاز مبرم به تغییر کاربری، در ازای اون فضای سبز جدیدی ساخته بشه.
مجموعا مخالف حکم کلی دادن در این موضوع هستم. هر محل میتونه حکمی متفاوت از محل دیگه داشته باشه. باید محور رو انسان بومی قرار داد. مثلا امروز شهرکهای شاهد و اندیشه و مسکن مهر نیازمند فوری فضای سبز هستند و ای بسا باید جلوی توسعه ساختمان سازی رو در اونجاها گرفت و بعضی از زمینهای مسکونی رو به فضای سبز تبدیل کرد و ساختمان‌سازی رو به مناطقی که فضای سبز به اندازه کافی دارند هدایت کرد. 


پاسخ:
حرف شما درست اما وظیفه ی ما در این مورد چیه ؟ سکوت و اجازه به انجام هر کار غیر تخصصی ؟ طبق حرف شما باید ابتدا سرانه ی فضای سبز معلوم بشه و برنامه ریزی های بعدی و اولویت دادن و ........
سوال بنده اینه که آیا درباره ی این موضوع ( جاده مالگاه ) این اقدام انجام شده ؟ آیا تصمیم گرفته شده درسته ؟ راه بهتری برای رسیدن به هدف مقدسمون دیگه نیست ؟
من هم موافق با حکم متفاوت برای هر محلم . و می بینید که فقط به سه منطقه در خوانسار اشاره داشته ام . چون بومی اونجا هستم و از قدیم پدرانم از مالکان و معتمدان به نام این سه منطقه بوده اند و هستند و خیلی بهتر از نیازهای واقعی مردم ، محدودیتها و .... خبر دارم و اونو با گوشت وپوست خودم لمس می کنم . همچنین بنده موافق با کار مسکن مهر و سایر شهرک های ساخته شده در آن قسمت از شهر به نحو انجام شده نیستم . این کار عزیزان هم جای نقد و بحث دارد که بهتر است افراد متخصص در موردش حکم بدهند ولی به همین مقدار بسنده می کنم که :
قشر متوسط و تا حدودی ضعیف که مسکن مهر را می نویسد فردا روزی موقع اسکان برایش سخت خواهد بود پرداخت شارژ ، تعمیر آسانسور و..........
به علاوه مکان مورد بحث فاقد بستر سازی قبلی بوده و به قول خود شما فاقد فضای سبز است و..........
۱۷ مهر ۹۳ ، ۱۵:۵۶ امیر صانعی خوانساری
انصافا خیلی کامل و کار شده بود. وقت گذاشته بودی و امیدوارم چشم و گوش خیلی ها باز بشه. توسعه شهری به معنای ساختن خیابون و تعریض معابر نیست
ایمان دستت درد نکنه،واقعا کار شده نوشته بودی.
پاسخ:
سلام بر امیر خان عزیز
ممنون از اظهار لطفتون
به امید توجه مسولین گرامی

واااااااااای عالی بود.عین همیشه کامل و بی نقص.

عکس اخری دلمو شکوند از صمیم قلب ارزو میکنم مسئولین ب خاطر شهرمونم که شده قبول کنن ب حرف جوون ترایی که این همه عاشق شهرند گوش بدن.خدایی حیفه واقعا حیفه که به بهانه ی عزاداری,راحت تر شدن رفت و امد یا نمیدونم; هرچی درختاروخشک کنن وبسوزونن(عکسی که در این رابطه از چهار باغ گذاشته بودین واقعا دردناک بود:(()

مسئولین لطفا بشنوید صدای نفس کشیدن درختارو صدای ناله های زیبایی خیره کننده ی شهر که داره نابود میشه صدای کشاورزایی که زندگیشونو پای باغاتشون میدن و دلشون نمیخاد به هر بهانه ای(که جدیدترینشون همین عقب نشینی جهت عریض شدن خیابوناست)با درختای تنومند گردوشون خداحافظی کنن.

اخه کوچه باغ اگه دیوارهای سنگی و درختاش از بین برن چی ازش میمونه؟؟!!!!!!:((

پاسخ:
ممنون از حمایت شما همشهری عزیز
به امید توجه مسولین
۱۸ مهر ۹۳ ، ۱۹:۵۱ سید وحید صادقی
خوانسار چه دارد چه درخت که ان را هم...
به اطلاعتون برسونم که دیروز باغی بالای خونه ی علی اصغر عزیزی ،نبش کوچه شهید عزیزی باغی کلن صاف شد و بلدوزر و کامیون جاشو داده بود به آلوچه های زیبا و درخت گردوها . همون که کنار باغش باغ آقای مقیمیه و بوی یاس هاش دیوونه میکنه آدمو...
بخدا جیگرم آتیش گرفت اما چه کنم که............
پاسخ:
رونوشت خدمت شهردار عزیزمون و شورای محترم شهر خوانسار
دیشب صدای تیشه از بیستون نیامد...

ترسم از این است که با توجه به پیشرفت وتوسعه در برخی موارد بدون تحقیق و حفظ اصالت شهر
چند سال دیگر که  به خوانسار بیاییم دیگر نه صدای پرنده ای باشد وشرشر آبی و نسیم خنکی ...!!!


شاید که درختان برخاب رفته باشند ...!!!!

:(((((

سلام

بسیار عالی بود اما گوش شنوا نیست 

اونجاهم که از پدربزرگ گفتی دمت گرم

پاسخ:
سلام ممنون از اظهار لطفتون
اتفاقا نباید نشست و گفت کوگوش شنوا ؟ و هیچی نگفت .
ما به وظیفمون باید عمل کنیم تا یه روز اگه فرزندمون ما رو متهم به همدستی با قاتلان خوانسار کرد بتونیم خودمونو تبرئه کنیم . وظیفه ما یاداوری بود . ما بقی با دوستان عزیزه
عکس آخری خیلی غم انگیزه.
متاسفانه اینطور که من شنیدم تغییر کاربری خیلی آسون و بی درد سر فقط با صرف هزینه مالی امکان پذیره :( حالا این وقتیه که مردم عادی اینکارو بکنن.
وای به روزی که پروژه های شهری تو این مسیر بیافته.
پاسخ:
باید منبع مالی دقیق برای شهرداری تعریف بشه . یعنی کار اساسی و زیر بنایی که بتونه همیشه هزینه های شهرداری رو تامین کنه. مثل تمام شهرهای موفق ایران . غیر این ، هر کار دیگه گتره ای و موقته و بدون دوام نداره
۲۲ مهر ۹۳ ، ۱۱:۱۰ نگاه و نشان

صرفنظر از حرفای بنیادی کمش وبا توجه به بعضی از نکاتی که شما خیلی خویب بدان اشاره داشتید عرایضی را که ماحصل تجربیاتم در ارگان شهرداری تهران هست را مطرح نموده واز شما ودیگران که این پست را تا اینجا همراهی نموده اند تقاضا دارم نظرحقیر را نیز مورد کنکاش نظری قرااردهند .ممنون

دوستان ،خوانسار برای خودش تعریفی دارد که ما ونسل بعد از ما موظفست ان را حفظ کند واما تعریف از خوانسار چیست در یک کلمه بهشت سرسبز ،با این قالب شناختنی ثابت دیگر نباید هیچ احدی ولو دولتیان قصدی بغیر از این داشته باشند که این ارثیه را در راستای طرحهای لازم شهری ویا تکنولوژیهای واجب محو ونابود کنند ،همه چیز در کنار هم مثلا عرض میکنم خوانسار از قدیم کارخانه های را در خود جا داده بود بنام ریسندگی که البته در جهت فعالییت مردم کشاورز شهرستان قلمداد میشد ،اما ایا این شهرستان به کارگاه تخصصی ماشین سازی هم نیازمندست ایاما  معادن تولید انواع اهن الات وفلزات داریم که بلافاصله از معدن به کارخانه ماسین سازی تبدیل وضعیت کنیم ......ولی ببینید ما با دامداری صحیح وتکنولوژیکی میتوانیم بهترین ومدرنترین کارخانه های ریسندگی (حتی )جهانی داشته باشیم .خب این بیدقتی کارش تا بجائی رسید که متاسفانه زمینهای زیادی در محدوده ورودی شمال شهر زیر سوله های سرد وبی روح ارام گرفتند.

سبد شهری خوانسار به چه تعداد کار گاه تولید مرغداری نیازمندست ؟

فکر میکنم تا همین جا بس است چون لب گشودن به اشتباهات ایجاد تخاصم بیشتر میکند ومن اهل تکرار اشتباهات نیستم!!!!

دوستان در تعریف دهات تهران همین را بگویم که من مدتی افتخار داشتم در شهرداری منطقه بیست تهران مشغول فعالیت بودم این منطقه شامل کل محدوده شهر ری میباشد ،مردم شهر ری تهران را دهات مینامند ومیگویند قدیمترا وقتی ما مردم شهر ری میخواستیم ییلاق برویم محله های سرسبز تهران را انتخاب میکردیم (ده نارمک،ده ونک ،ده دربند ،ده کن وسولقان،ده حصارک ،مینیسیتی،و.....)امروز این شهر با مشکلات زیادی مواجهه است یکی از انها خروج وپلمپ کارخانه ها وکارگاه هاست والبته مشکلی که هیچکس نمیخواهد انرا بپذیرد وجود اپارتمان بیش از سبد تقاضا در تهران است من بارها این نکته را یاد آور شده ام ولیکن هیچ مرجعی انرا نمیپذیرد چون .......بگذریم .

روزی نرسد که خوانسار زیر سوله وویلا واپارتمان محو نابود شود .

هرگاه خواستین برای خوانسار هر طرحی را مطالعه کنید حتما ملاکتان زنده نگهداشتن سر سبزی خوانسار باشد واگر چنانچه مجبور به حذف سرسبزی شوید حتما جای دیگری ان لطمه را جبران نمائید .ممنون .

پاسخ:
ممنون از نظر جامع و کاملتون
حرف دل ما رو زدیند 
باز هم رونوشت خدمت شهردار و شورای شهر عزیز 
بسیار خوب و عالی نوشتین مثل همیشه
ازبین بردن فضای سبز و طبیعت برای ساخت خونه یا عریض کردن جاده دیگه کم کم داره عادی میشه
اگه واقعا مسئولین کاری انجام ندن و برنامه درست و علمی براش نداشته باشن تا چند سال آینده دیگه اثری از اون خونسار خوش آب و هوا و زیبا باقی نمیمونه :(
به امید تغییر
موفق باشید
پاسخ:
تشکر از اظهار نظرتون
مسوولین عزیز فعلی شهرمون هم انسانهای والامقام و بلند نظری هستند که قاعدتا با این گونه کارهای بی برنامه مخالفند
همین دلیل باعث روحیه و انگیزه شد تا انتقاد خود را بیان کنیم چون می دانیم توجه خواهند کرد .
به امید اقدام عملی این عزیزان
چرا دارین پست جدید نمیذاریییییین؟؟!!!!
پاسخ:
در حال آماده شدنه . چند روزه درگیر پست جدید بودم ان شالله به زودی............
۲۸ آبان ۹۳ ، ۰۶:۴۰ محمد محمدیان
واقعا دیدن بعضی از تصاویر بسیار دردناکه .


پاسخ:
واقعا

با سلام

توروخدا این مطلب رو هم بذارین

منزل پدر جد ما تو محله پیلگوش و نزدیک خونه آقای ابن الرضا است یه خونه پر از خاطرات قدیمی با یک باغ بزرگ که مکانی برای آرامش اهل و فامیل برای جمع شدن در کنار هم در خانه پدری

مکانی برای یادآوری به نسل جدید که اصالتتان مال کجاست و چه بهشتی است خوانسار و مکانی برای نسل قدیم برای تمدد اعصاب و سرزدن به اهل قبور و محرم های خوانسارو ......

الان چند سالی است شهرداری میخواد آنرا خراب کنه و آن باغ زیبا و باغهای پشت سر اون رو بخاطر ایجاد یک خیابان جدید نابود کنه به چه قیمتی به چه بهایی .....

بخدا آدم گریه اش میگیره توررو خدا  به داد این باغها برسین ..... خوانسار قشنگیش به اصالتش که از دست نداده نذارین این بکر بودن ازبین بره بخدا ما ویلا و آپارتمان و خیابون الکی نمیخوایم.

ممنون

پاسخ:
رونوشت خدمت شهردار و اعضای محترم شورای اسلامی شهر خوانسار
۲۷ دی ۹۶ ، ۲۳:۲۳ بهرام ایرانى
مشاهداتم از سفر به شهرها و روستاها : … واما در ادامه راه به قصبه اى رسیدم که او را خوانسار میگفتند ، این روستا در بین دو کوه موازى که بفاصله حدود دو سه کیلومتر از همدیگر و طول  چهار ، پنج کیلو متر قرار گرفته که اگر روى یکى از تپه هاى أطراف آن بایستیم  میتوانیم تمام روستا را زیر دید و نظر داشته باشیم ، که مناظر چندین باغ کوچک و سنگستانهاى کوه و پارک تفریحى کوچکى که ساخته شده و دو سه خیابان کوتاه طول و چندین رأس گاو و گوسفند در حال چریدن و تعدادى کلاغ و گنجشگ در روز روشن میتواند جالب باشد ، ودر این روستا میتوان هنوز هم مثل چندین سال قبل از مزایاى خوردن موادروستائى که هم اکنون به راحتى در شهر ها یافت نمیشه مثل نآن و لبنیات، تخم مرغ محلى ، گوشت گوسفند ، عسل ، سیب زمینى ، گردو ، بادام ، گز ، بر خوردار شد ، و به مردمى که در شهرهاى بزرگ زندگى میکنند توصیه میشود که در تابستانها چند روزى را در این روستا اطراق کنند و از هواى سالمتر این محل استنشاق نمایند ، من که دانشجوى رشته شهرسازى در اروپا میباشم فیلم و عکسهائى از قسمتهاى مختلفى از این محل گرفتم که فکر میکنم براى رشته تحصیلیم جالب باشد و امید در سفر بعدى به ایران بتوانم دو باره از آن محل باز دید نمایم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی