درنگ نامه

هرگاه در کاری که برایت پیش آمده است احتیاج به مشورت پیدا کردی ابتدا آن را با جوانان در میان بگذار؛ زیرا جوانان تیز هوش تر و از سرعت حدس بیشتری بر خوردارند٬ سپس درباره ی آن با میان سالان و پیران رایزنی کن تا عیبش را بیابند و نیکش را برگزینند؛ چرا که آنان از تجربه بیشتری برخوردارند. منبع : شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید ٢٠/٣٣٧

درنگ نامه

هرگاه در کاری که برایت پیش آمده است احتیاج به مشورت پیدا کردی ابتدا آن را با جوانان در میان بگذار؛ زیرا جوانان تیز هوش تر و از سرعت حدس بیشتری بر خوردارند٬ سپس درباره ی آن با میان سالان و پیران رایزنی کن تا عیبش را بیابند و نیکش را برگزینند؛ چرا که آنان از تجربه بیشتری برخوردارند. منبع : شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید ٢٠/٣٣٧

درنگ نامه

با سلام خدمت شما ، هدف از این وبلاگ ایجاد لحظه ای تامل بر روی مسائل جاری زندگی است پس می توانیم با اندکی درنگ نسبت به مسائل روزمره ، زندگی را این بار با هم و از دریچه ای دیگر بنگریم .

آخرین نظرات
  • ۱۲ اسفند ۹۵، ۱۰:۱۸ - محمد
    سلام

پدیده چهل پسین در خوانسار

يكشنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۵۲ ق.ظ

مردم خوانسار همچون برخی از مردم شهرهای ایران همچون لار ، معمولا از نیمه تیرماه تا اوایل شهریور ماه را که حدود چهل روز است را چهل پسین می نامند. چهل پسین یک پدیده هواشناسی است که در این ایام شاهد شرجی شدن هوا و رشد ابرهای جوششی و کومولوسی هستیم که ابری شدن آسمان در بعد ازظهرها و اوایل شب را در پی دارد که ممکن است گاهی همراه با رگبار پراکنده یا تند تابستانی باشد .

 خوانساریها این اتفاق را به مدت چهل روز پشت سر هم می دانند که شدت و ضعف دارد و آن را جهت رسیدن میوه های هسته دار شهر لازم می دانند و در گذشته معتقد بودند سیر افت و تقویت این پدیده در این چهل روز وابسته به زمان رسیدن هر کدام از این میوه هاست. برای مثال در نیمه ی تیرماه تا اوایل مرداد ماه این جریان با تقویت روبروست زیرا زمان رسیدن میوه هایی همچون آلبالو، زردآلو، آلوچه و سیبهای محلی است. و در نوبت دوم اواخر مرداد ماه این پدیده دوباره تقویت می شود که اینبار زمان رسیدن میوه هایی همچون آلو، گلابی، هلو و شلیل و... است. به همین خاطر آن را با نام هایی همچون « چلّه، شلّه، چهل پسین و یا تفتال شورون » می نامند .

وجه تسمیه تفتال شورون نشأت گرفته از باور برخی از کشاورزان بوده است که هر ساله زمان رسیدن میوه ی اصلی تابستان خوانسار یعنی زردآلو و موقع خشک کردن آن و تبدیل کردن به پره زردآلو( در گویش خوانساری تفتاله) این رگبارهای تابستانی باریدن خواهد گرفت و موجب سیاه شدن آن می شود. در نتیجه این رگبارهای تابستانی را با اسم تفتال شورون هم می خواندند.

دلیل اصلی وقوع این پدیده نفوذ جریانات گرم و مرطوب موسومی اقیانوس هند و دریای عمان به جنوب شرق ایران و الگوهای بارش تابستانه ایران است. در این الگوها یکی زبانه کم فشار موسمی رطوبت را از اقیانوس هند و خلیج بنگال به جنوب شرق کشور حمل می کند و با تقویت این رطوبت توسط دریای عمان و خلیج فارس در اثر گرمایش زمینی ، کم فشارحرارتی تشکیل شده و از سویی دیگر با تضعیف و عقب نشینی پرفشار جنب حاره ای در محل باعث صعود رطوبت ناگهانی در ساعات بعد از ظهر برای بخش های جنوب شرقی و غربی کشور می شود .

و دومی زبانه کم فشار موسمی در سطح زمین بخش هایی از کشور را در بر می گیرد و در شمال غرب یک سیستم پرفشار حاکم می گردد. در اثر برخورد و تقابل این دو سیستم فشار، جبهه نیمه ساکن روی ایران مستقر، و نفوذ هوای سرد شمالی به سمت کم فشار موسمی  باعث صعود آن می شود.

در هر دو الگو شهر خوانسار به دلیل قرار گرفتن در دامنه های شرقی رشته کوههای زاگرس و کوهستانی بودن آن، از رطوبت نفوذی جنوب شرقی کشور که در فلات ایران پیشروی کرده است، بهره مند می گردد.

در بعضی از سالها این پدیده به دلیل تقویت جریانات مرطوب جنوب شرقی و مساعد بودن الگوها زودتر از نیمه ی تیرماه آغاز و شاید تا نیمه ی شهریور ماه ادامه یابد. همین وضعیت گاهی بارشهای سنگین و کوتاه مدتی را برای خوانسار در پی دارد که با توجه به شیب تند دامنه های ارتفاعات غربی و جنوبی شهر و خشکی و سختی خاک در تابستان موجب جاری شدن سیل می گردد. دوره ی وقوع سیل در خوانسار 31 سال است و دو سیل ویرانگر 31 تیرماه 1335 و 6 مرداد 1366 در اثر همین الگو شکل گرفتند. برای مثال حجم باران روز 6 مرداد ماه سال 1366 حدود 28 میلیمتر در عرض 30 دقیقه بوده است که حجم فروانی از آب را به یکباره وارد رودخانه ی اصلی شهر کرده است.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۱۱
ایمان نبی

نظرات  (۲)

۱۷ تیر ۹۶ ، ۲۱:۰۶ سیدشهاب میرشفیعی
ایمان جان عالی بود
البته با توجه به الگوهای میان مدت هواشناسی امسال نیز به احتمال زیاد شاهد تقویت مون سون روی اقیانوس هند شمالی و دریای عمان خواهیم بود و با توجه به گرمای بی سابقه روی فلات ایران احتمال ایجاد سامانه های کم فشار محلی و ابرهای همرفتی و وقوع بارش های مخرب تابستانه در بخش های گسترده ائی از ارتفاعات زاگرس مرکزی و جنوبی،ارتفاعات جنوب شرق کشور،ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی و حتی کوههای مرکزی ایران مانند کرکس و شیرکوه هم وجود داره.
البته دامنه های جنوبی-غربی زاگرس و البرز شرقی از این سامانه تاثیر بیشتری خواهند پذیرفت.
فراموش نکنیم که سیل سال 66 خوانسار و تهران که با فاصله سه چهار روز بوقوع پیوست در اثر نفوذ زبانه های موج اصلی مون سون بر روی ارتفاعات البرز و زاگرس مرکزی شکل گرفت و اگر الگوها به همین شکل باشند امسال نیز باید منتظر یک سیل ویرانگر در برخی از مناطق مرکزی کشور باشیم.
پاسخ:
سلام و درود بر شما. بسیار عالی. دوره سیل خوانسار نزدیکه. ما آماده ایم. مسوولینم همینطور.......
مرسی از مطالب خیلی خوبتون درباره خوانسار.دغدغه ام اینه که این عکسها برامون تبدیل به خاطره بشه و دیگه طبیعت، محصولات باغها ، خیابان و... وجود خارجی نداشته باشه.
حال خوانسار خوب نیست کاش مسئولین شهر کمی به فکر بودند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی