درنگ نامه

هرگاه در کاری که برایت پیش آمده است احتیاج به مشورت پیدا کردی ابتدا آن را با جوانان در میان بگذار؛ زیرا جوانان تیز هوش تر و از سرعت حدس بیشتری بر خوردارند٬ سپس درباره ی آن با میان سالان و پیران رایزنی کن تا عیبش را بیابند و نیکش را برگزینند؛ چرا که آنان از تجربه بیشتری برخوردارند. منبع : شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید ٢٠/٣٣٧

درنگ نامه

هرگاه در کاری که برایت پیش آمده است احتیاج به مشورت پیدا کردی ابتدا آن را با جوانان در میان بگذار؛ زیرا جوانان تیز هوش تر و از سرعت حدس بیشتری بر خوردارند٬ سپس درباره ی آن با میان سالان و پیران رایزنی کن تا عیبش را بیابند و نیکش را برگزینند؛ چرا که آنان از تجربه بیشتری برخوردارند. منبع : شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید ٢٠/٣٣٧

درنگ نامه

با سلام خدمت شما ، هدف از این وبلاگ ایجاد لحظه ای تامل بر روی مسائل جاری زندگی است پس می توانیم با اندکی درنگ نسبت به مسائل روزمره ، زندگی را این بار با هم و از دریچه ای دیگر بنگریم .

آخرین نظرات
  • ۱۲ اسفند ۹۵، ۱۰:۱۸ - محمد
    سلام

بد نیست بدانیم 1 : ستاره سیزدهم پاییز

سه شنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۰ ق.ظ

 

 

اعتقاد ستاره ی سیزدهم پاییز مردم خوانسار ریشه در باورهای ایرانی

     

 

در ادبیات فلکلور خوانسار داریم :

چوب معلم  به  کسی  ننگ  ندارد

سیبی که سهیلش نزند رنگ ندارد

 

و یا ضرب المثل :

وچیه. ستاره بد نگنو. به معنای اینکه هنوز بچه ای و به بلوغ و پختگی فکری و عقلانی نرسیده ای ( ایهام به اعتقاد مردم خوانسار به ستاره خوردن میوه های پاییزی در شب 13 مهرماه پاییز دارد)

 

طبق اعتقادی کهن ، مردم شهر خوانسار شب و روز سیزدهم مهرماه را مهم و آن را آغاز فصل برداشت تمام محصولات پاییزی باغی و زراعی خود می دانند . طبق این باور کهن ، کشاورزان نباید تا قبل از این تاریخ به برداشت میو ه ها و محصولاتی دست بزنند که می خواهند مدت طولانی آنها را جهت مصرف زمستان و نوروز خود نگه داری کنند . محصولاتی همچون انواع سیب ها و شاه میوه و گلابی های پاییزی، به، چغندر، شلغم، کدو و غیره . بر اساس این اعتقاد ستاره خوردن شب سیزدهم مهر به محصولات سر درخت همچون سیب، ضامن ماندگاری آن بعد از برداشت تا فصل سرما و نوروز است .

 

از قدیم رسم بر این است که بعد از سیزدهم مهرماه ، کشاورزان باید به سرعت تمام محصولات را از باغات و مزارع خود را جمع آوری کنند . زیرا فرا رسیدن شب و روز مذکور به نوعی آغازگر فصل سرما و پایان فصل گرما می باشد .

 

 

این اعتقاد و نزدیکی این روز به روز دهم مهر ( در برخی منابع شانزدهم مهر ) که در ایران باستان به روز مهر روز (مهرگان ) معروف و از اهمیت خاصی برخوردار بوده قابل تامل است . همان طور که می دانیم در ایران باستان و در بین زرتشتیان ایرانی ،اوایل مهرماه ( حدودا دهم مهر ) به مهر روز (مهرگان ) معروف است که همیشه جشنهای بزرگی در این موقع از سال برگزار می شده . تا آنجا که جشن مهرگان همیشه بعد از جشن نوروز از بالاترین اهمیت برخوردار بوده است . در بخشی از دلایل برگزاری این جشن که بعضا به شش روز نیز به طول می انجامیده، شاهد آن هستیم که ایرانیان باستان بر طبق پیشه ی کشاورزی که موتور محرک جامعه زمان خود بوده، اوایل مهر ماه که ابتدای فصل سرما و پایان جمع آوری محصولات زراعی است را به عنوان زمان و مراسم شکر گزاری از خدای خود می دانسته اند. و به جمع آوری کلیه ی محصولات کشاورزی خود می پرداختند .

شاید ریشه ی این اعتقاد و باور مردم خوانسار به همان اعتقاد و باور مهرگان ایرانیان باستان برگردد که اگر این چنین باشد باز نشانی است از قدمت شهر خوانسار و اصالت مردمانش  .

(محقق به دلیل فرا رسیدن تاریخ سیزدهم مهر خود را ملزم دید تا به یاداوری این باور و سنت کهن مردم خوانسار بپردازد که ان شالله در پست های آتی از نگاهی علمی تر به این موضوع خواهیم  نگریست .)

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۱۳
ایمان نبی

نظرات  (۴)

۰۹ مهر ۹۴ ، ۱۵:۴۲ -- ـکمشـــ
یه ضرب‌المثل هم در این زمینه داریم:
ستاره بد نگنو
یعنی هنوز عاقل نشدی
پاسخ:
کاملا درسته
آفرین
۱۰ مهر ۹۴ ، ۱۶:۳۸ سیدشهاب میرشفیعی
در پیشینه تاریخی خوانسار و خوانساریان شکی نیست و احتمالأ این مراسم نیز با جشن مهرگان دارای ارتباط می باشد،البته در روزگار قدیم فصل سرما خیلی زودتر از حالا شروع می شد و احتمالأ اولین برف زمستان نیز اواسط مهر روی قلل می نشست و همین موضوع دلیل ورود سال به نیمه سرد  و فصل برداشت محصول بوده
پاسخ:
جاهای دیگه رو زیاد نمیدونم ولی در خوانسار معمولا اولین برف پاییزی در اواخر مهر روی قله ی سیل می نشست که به قوچ گدا معروف بود . در این موقع چوپانان گله ها رو به آغل برده پشم چینی می کردند و زمان جفت گیری گله قرار می دادند . امروز  وقت این بارش برف خیلی عقب تر رفته به دلیل گرمای هوا ولی هنوز گله داران شهر به رسم نیاکانشون این کار رو انجام می دهند و سی مهر ماه رو زمان قوچ گدا می دونند .
من از این پست و نظراتش آموختم که با هرکی دعوام شد بهش بگم ستاره بت نگنو :))
پاسخ:
بارک الله به تو که ذهنت انقد فعاله
از صتا فحشم بیتره
۱۶ مهر ۹۵ ، ۰۸:۵۴ سیدشهاب میرشفیعی
ایمان جان
بعد از عرض سلام
متاسفانه از زمانی که ایران از اقتصاد کشاورزی جدا شد و پا در مسیر شبه مدرنیته نفتی گذاشت نه تنها فرهنگ ما دستخوش نابودی شد بلکه همان اندک اقتصاد مستقل ما نیز به باد فنا رفت:(
این روزها کشاورزان بجای درخت و بوته دنبال کاشتن ویلا در باغ ها هستند تا شاید مردم تازه به دوران رسیده شهرهای بزرگ خریدار این محصول شوند.
در کشوری که دود و آهن و سیمان مظهر ترقی و پیشرفت است جائی برای حفظ رسوم و سنت های کهن باقی نمی ماند. 
پاسخ:
به ببه سلام بر آقا سید عزیز 
آقا دلمون تنگتون شده . حرف شما درسته. متاسفانه خوانسار هم دچار همین وضعیت شده است . دیگه باغی در خوانسار نمونده که در حال تخریب نباشه . متاسفانه ...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی