درنگ نامه

هرگاه در کاری که برایت پیش آمده است احتیاج به مشورت پیدا کردی ابتدا آن را با جوانان در میان بگذار؛ زیرا جوانان تیز هوش تر و از سرعت حدس بیشتری بر خوردارند٬ سپس درباره ی آن با میان سالان و پیران رایزنی کن تا عیبش را بیابند و نیکش را برگزینند؛ چرا که آنان از تجربه بیشتری برخوردارند. منبع : شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید ٢٠/٣٣٧

درنگ نامه

هرگاه در کاری که برایت پیش آمده است احتیاج به مشورت پیدا کردی ابتدا آن را با جوانان در میان بگذار؛ زیرا جوانان تیز هوش تر و از سرعت حدس بیشتری بر خوردارند٬ سپس درباره ی آن با میان سالان و پیران رایزنی کن تا عیبش را بیابند و نیکش را برگزینند؛ چرا که آنان از تجربه بیشتری برخوردارند. منبع : شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید ٢٠/٣٣٧

درنگ نامه

با سلام خدمت شما ، هدف از این وبلاگ ایجاد لحظه ای تامل بر روی مسائل جاری زندگی است پس می توانیم با اندکی درنگ نسبت به مسائل روزمره ، زندگی را این بار با هم و از دریچه ای دیگر بنگریم .

آخرین نظرات
  • ۱۲ اسفند ۹۵، ۱۰:۱۸ - محمد
    سلام

اشکال کجاست؟

پنجشنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۳، ۰۷:۳۱ ق.ظ

شخصا ماه رمضونای خونسارو دوست دارم . نماز جماعت اونم تو هر سه وعده اصلی نماز، جلسات کوتاه و مختصر یا متنوع قرآن، حضور پر شور مردم مخصوصا جوونا تو مسجدا و حسینیه ها ، صدای زیبا و قشنگ پیر موذنهای شهر ، اونم سر وقت خصوصا صبح ها و......

در آخرشم نماز پرشکوه عید فطر تو همه جای خونسار

اما

روز عید شب نشده :

نماز جماعتا تو شهر می لنگه !یا امام جماعت نیست یا مردمش ! درب خیلی از مساجد و حسینیه ها بسته ! خصوصا صبح ها ! نماز جماعت میشه فقط نماز مغرب و عشا اونم حداکثر با دوتا صف کوچیک  ! تازه همشونم بالای شصت سال ! جوونم بیاد انقدر کمند که تو پیرا گم میشند ! قرآن و دعا تعطیل همه زود میخواند برند ! موذنها هم تنبل میشند خصوصا صبح ها که دیگه به سختی صدای اذون گفتنشون به گوش میاد ! و ...........

یاد آیت الله حاج شریفی پیر و مراد مردم چهارباغ و خوانسار میفتم که هر سال که غروب روز عید میومد برای نماز تا چشمش به اندک قلیل مردم میافتاد یاد مسلم و مسجد کوفه میکرد و می گفت« سجاده و تسبیح ها رو گذاشتند و رفتند » و اشک در چشمانش حلقه میزد !

نمیدونم ! ولی مگه نه اینکه تو ماه مهمونی خدا باید تمرین بندگی کرد برا یازده ماه دیگه سال ؟

مگه نه اینکه خدا تو قرآنش و پیامبر و ائمه تو احادیثشون سفارش به نماز جماعت و مسجد و قران .......کرده اند؟ و مگه نه این بود که زمان پیامبر و ائمه مساجد در سال پر بود و نماز جماعت برقرار و ......؟

آیا میشه گفت شرکت گسترده مردم شهر تو ماه رمضون در مساجد و نماز جماعت افراط بوده که حالا بگیم خسته شدیم ولش کن ! زیاد بخوایم افراط بازی در بیاریم اصلا از نماز و قرآن خوندن ساده هم میفتیم و هزار و یک حرف دیگه !

پس عیب کار کجاست ؟ اونم تو دارالمونین : خوانسار ؟ چرا تو چند ساعت همه چیز عوض میشه ؟ چرا باید از تعداد اندک شرکت کننده ی نماز جماعت تو کل شهر، اکثر اونا از افراد پیر باشه ؟ راستی جوونای شهر کجاند؟ چرا جوونا تو برنامه های مساجد و هیاتهای شهر زیاد نقشی ندارند ؟ چرا جوونا هر روز کمترو و کمتر به مسجد میاند؟ چرا درب بیشتر مساجد و حسینیه ها رو در اصل می بندند تا اول محرم؟ چرا عده ای تو مساجد وحسینیه های محله ها ، برای خود حق آب و گل قائل می شوند و برخوردهای بدی خصوصا با جوانها دارند؟ گناه ما جوانها چیست ؟ گناه بزرگترهای محله و شهر چیست؟ سوال و هزاران چرا و سوال دیگه ؟

فکر میکنم یه جای کارمون می لنگه ؟ شاید جای برنامه های روزمره ی زندگیمون به هم خورده ؟ شاید افراط و تفریطهایی تو خونواده ها و شهر رخ میده که این نتیجش میشه؟ شاید تفریح و سرگرمی ، شادی و عزاهامون غاطی شده و نامفهوم ؟ شاید بعضی ها خودشونو تافته ی جدا بافته می دونند ؟ شاید جوونهامون رو درست نمی شناسیم ؟ اونا رو غریبه میدونیم؟ بهشون اعتماد نداریم ؟ ازشون میترسیم ؟ دشمن خودمون میدونیم ؟ و شاید جوونهامونم  الگو میگرند و ناچار به مقابله به مثل ؟ شاید و باز هم هزاران شاید دیگه ........

 

اندکی درنگ می بایست

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۰۹
ایمان نبی

نظرات  (۴)

۰۹ مرداد ۹۳ ، ۱۵:۵۸ تا بیکران ...
سلام
ظاهرا تازه تشریف اوردید. اول خوش آمدید.
روایتی که زیر تیتر وبلاگ گذاشتید بسیار توجه منو به خودش جلب کرد. جای درنگ دارد بس زیاد!
عین همین مطلب درباره دهه عزاداری محرم و ایام اعتکاف هم اتفاق میفته. شاید بشه گفت فکر میکنیم تو این سه بازه زمانی که پررنگ عبادت میکنیم کار تموم میشه و برای کل سال کوله بارمون پره! شده مثل پمپ بنزین! باکمون رو پر میکنیم تا پمپ بنزین بعدی! یعنی تا پمپ بنزین بعدی همه رو میسوزونیم.
دقیقا مشکل همین جاست که حرکت میکنیم ولی جلو نمیریم. همیشه دور یه میدون داریم تاب میخوریم میرسیم سر جای اولمون. 
رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود؛ رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود. پیوستگی که درست شد، بعد میشه سرعت رو بیشتر کرد و آهستگی رو جبران کرد. مهم پیوستگیه!

راستی شنیدم آقای حاج شریفی کسالت دارند. براشون دعا کنیم.
پاسخ:

با سلام  ،از لطف شما بسیار سپاسگزارم

صحبتتون محترمه و حرف حقیر هم همینه که این حضور مردم تو ماه مبارک و زمانهای مذکور دیگه ، برای کل ایام سال کافیه که در سایر زمانهای دیگه تو شهر دارالمومنین باید این وضع اشاره شده در متن حاکم باشه !

و حتما علتهایی هم داره ؟

 

در مورد آقای حاجی شریفی هم بله حال جسمانیشون اصلا مساعد نیست . ان شالله در پست بعدی از ایشون خواهم گفت

چون هممون مدعی هستیم شما معترضی من معترضم اونا دیگه م معترضند این وسط هیچکس یاری ومددرسان نیست وهیچکس اهل تعامل نیست همه با هم مدعیهمدیگره اند اون اونو قبول نداره من اونا رو قبول ندارم خلاصه همه خوشونو عاقل وفرازنه میدونندوهمه اینا بر میگرده به اینکه سوراخ دعا رو گم کردیم .ما ها تا نپذیریم که باید خودمونو اصلاح کنیم این حرفا صدتا یمن یه قاضه .هرکسی باید از خودش شروع کنه گر مرد رهی میان دار شو والا برو گاراژتا نوبتت بشه .کی الآن قبول میکنه که از خودش بهتر هم کسی هست یکی رو پیدا کن اگر گیر اوردی زنگ بزن ما بیائیم دستشو بفشاریمبگیم بابا دست درد نکنه یه دعائی برا ما بکن .
الان تو سایت الدین بودم اونجام یه پست دیدم به اسم لقه تمیز خیلی تعجب کردم یه نظر برش گذاشتم تا این اخر شبی بخودش بیاد اون میگه علاوه بر لقمه حلال باید کسب کنی تازع باید مراقب باشی رزقد تمیزم باشه نوبرشو اورده مردم دیگه خدا رو بنده نیستند این اقا و جنابعلی اومدین دم از چه حرفا میزنید انگار ما تو باغ نیستیم خدا بدادمون برسه .بابا سوراخ دعا مهمتز از خوده دعائه.
پاسخ:

اول سلام دوست عزیز

تشکر از اینکه یسر به ما زدید

نظرتون محترمه ، ولی فکر نمیکنم تمام مردم اینطور باشند که شما فرمودید و همچنین علت تمام مسائل مذکور برگرده به اینکه همه سوراخ دعا رو گم کردند ! البته حرفتون تا حدودی درسته ولی فکر میکنم مسائل متنوع تری دست به دست همدیگه داده که باعث دین زدگی مردم شهر شده . همچنین در شهر هستند انسانهای بزرگواری که منیت در اونها نقشی نداره و نیاز به معرفی هم ندارند چون به قدری بزرگوارند که همه آنها رو می شناسند .

در

پایان فکر میکنم مقایسه افراد و وبلاگهای مختلف و یکی دونستن آنها کار زیاد جالبی نباشه . خوشحال شدم شما تو باغ هستین پس حداقل یکی تو شهر هست که سوراخ دعا رو میدونه و می تونه به سوالهای من جواب درست بده

۱۲ مرداد ۹۳ ، ۱۶:۳۴ نگاه و نشان
سلام
اولین گام مهم جدا کردن حسینیه از مسجدست یعنی اعمالی را که باید صرفا در مسجد انجام دهیم به حسینیه نبریم وهمینطور اعمالی که میتوان در حسینیه باید صورت گیرد نباید پایش بنا به فریضههای حکمی به مسجد باز شود امیدست متوجه این قصه شده باشید هستند افرادیکه متاسفانه این قاعده مهم را اصلا رعایت نمیکنند .

سپس ودر وهله بعدی منبعد سعی شود امورات هزینه بر مسجد از جائی تامین شود که حتی کوچکترین شکی به پاک بودنش نکنیم ما اجازه نداریم با هر پولی که برای هزینه های مساجد داده میشود معنویت خانه خدا را به تاراج بگذاریم بازم باید متوجه بشین که میخام چی بگم پس بیشتر نمیگویم لاکن از گفتنش توی فضای امن جلسات حضوری با مصداق حرفی ندارم (واکی نی).

باید افراد هیت امناء مساجد خودشان حتی المقدور بدور از هر شایعه ای باشند حتی امام جماعت نیز باید غیر حزبی باشد ونباید وابستگی سیاسیش مشخصا بر مردم هویدا شود .

باید سعی کینم از فضای حسینیها وتکایا برای امورات فرهنگی هر محل استفاده نمود باید اداره فرهنگ شهر نسبت به ایجاد راهکاری که مردم هر مجله را تشویق به راه اندازی جلسات قرائت قران است ترغیب کنند .

از روحانیونی که در نطق وکلام مبرز هستند استفاده نموده وجلسات سخنرانی را در تکایا وحسینیه ها راه اندازی کنند .

به نماز های یومیه در هر سه وعده باید اهمییت داد بنظرم در یک وعده نیز باید سخنرانی را در مساجد نیرو ببخشیم باید این هزینه ها صورت گیرد تا انشاله دوباره ومجددا مساجد به حد معنوی وخط اصلی خودش برگرده .البته نباید فکر کنیم که جمعییت کمی مراجعه میکنند نه اصلا این براتون وبرامون نباید ملاک باشه  من امید وارم مساجد وحسینیها همیشه سرشار از افرادی باشه که مردم به عشق اونا بیان و...........شب را صبح وروز را به شب برسانند .ممنون
پاسخ:
کاملا زیبا و دقیق بود و البته بجا
تشکر
فکر کنم ایجاد مسولیتهای مختلف در مسجد و واگذاری آن به جوانان هم می تواند در کشاندن اولیه این قشر از جامعه به مسجد مفید فایده باشد . در ادامه می توان با راهکارهای دیگر جوان را با مسجد بیش از پیش مانوس کرد دقیقا شبیه اتفاقی که سالهاست در مسجد چهارباغ در حال اتفاق است.
۱۴ مرداد ۹۳ ، ۰۰:۵۹ از طرف آقای کریمی
سلام و وقت بخیر
با صلوات بر محمد و آل محمد(ص) و با احترام ضمن گرامیداشت روز خبرنگار از جنابعالی دعوت می شود در تاریخ 15/5/93 روز چهارشنبه راس ساعت 10 صبح در کارگروه فرهنگی سیاسی که در سالن اجتماعات ناحیه مقاومت بسیج شهرستان خوانسار برگزار می گردد شرکت فرمایید.
با تشکر، سعید کریمی/اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوانسار
پاسخ:
با تشکر
امیدواریم جلسه ای خوب و سازنده ای باشه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی