درنگ نامه

هرگاه در کاری که برایت پیش آمده است احتیاج به مشورت پیدا کردی ابتدا آن را با جوانان در میان بگذار؛ زیرا جوانان تیز هوش تر و از سرعت حدس بیشتری بر خوردارند٬ سپس درباره ی آن با میان سالان و پیران رایزنی کن تا عیبش را بیابند و نیکش را برگزینند؛ چرا که آنان از تجربه بیشتری برخوردارند. منبع : شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید ٢٠/٣٣٧

درنگ نامه

هرگاه در کاری که برایت پیش آمده است احتیاج به مشورت پیدا کردی ابتدا آن را با جوانان در میان بگذار؛ زیرا جوانان تیز هوش تر و از سرعت حدس بیشتری بر خوردارند٬ سپس درباره ی آن با میان سالان و پیران رایزنی کن تا عیبش را بیابند و نیکش را برگزینند؛ چرا که آنان از تجربه بیشتری برخوردارند. منبع : شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید ٢٠/٣٣٧

درنگ نامه

با سلام خدمت شما ، هدف از این وبلاگ ایجاد لحظه ای تامل بر روی مسائل جاری زندگی است پس می توانیم با اندکی درنگ نسبت به مسائل روزمره ، زندگی را این بار با هم و از دریچه ای دیگر بنگریم .

آخرین نظرات
  • ۱۲ اسفند ۹۵، ۱۰:۱۸ - محمد
    سلام

پوشش داده شده در سایت چشمه سار

قادعدتا در طول سال در شهرستان خوانسار آینها و مراسمات مختلف مذهبی،فرهنگی،اجتماعی و هنری فراوانی برگزار می گردد که هر کدام علاقه مندان به خود را دارد . ولی آنچه که بیش از هم مورد استقبال عموم مردم خصوصا شهرستانها و استانهای اطراف خوانسار است تعزیه ی روستای قودجان خوانسار است. 

 

تعزیه یک آیین مذهبی،فرهنگی و هنری است و ریشه در آیینهای ایرانی سیاوشون دارد که بعد از ورود اسلام و ترویج مذهب تشیع در ایران به شیوه ای خاص در منزلت شهدای کربلا و ائمه ی اطهار برگزار می گردد . شکل گیری و رشد تعزیه در ایران را باید به زمان آل بویه و خصوصا صفویان که مذهب تشیع را در ایران ترویج می کردند نسبت داد . توجه به تعزیه در عهد قاجار فزونی یافت  از آن زمان تا به امروز تعزیه همواره از زیباترین و کهن ترین آیین مذهبی،هنری و فرهنگی ایران زمین معرفی می شود که بسیار مورد استقبال ایرانیان و کشورهای حوزه ی فرهنگی ایران است . شاید در طول سال در اقصی نقاط کشور تعزیه های زیادی برگزار می شود که استان اصفهان سرآمد آن می باشد . ولی مهمترین تعزیه ی ایران مربوط به شهرستان خوانسار است که همه ساله در دهه ی آخر ماه صفر برگزار می شود.

 

تعزیه ای که اکنون به برند خوانسار تبدیل شده و امروز ایرانیان، خوانسار را علاوه بر عسل و گز و نیز داشتن مراجع،فرهیختگان و هنرمندان بزرگ به تعزیه ی آن نیز می شناسند .اگر به مراکز مختلف عرضه ی تولیدات فرهنگی در شهرهای مختلف و حتی شهرهای زیارتی نجف و کربلا سری بزنیم لوحهای فشرده ی تعزیه ی خوانسار غیر ممکن است که در دسترس فروش نباشد. اغراق نیست اگر بگوییم تعزیه ی حضرت زهرا (س) روستای قودجان زیباترین و پرطرفدار ترین آیین خوانسار است . سند این ادعا توجه مردم شهرستانهای اطراف به این تعزیه است . به طوری که در شب برگزاری این تعزیه در 26 ماه صفر که دو ساعت هم بیشتر به طول نمی انجامد مسافران زیادی از استانهای قم،تهران،مرکزی، اصفهان و لرستان به خوانسار می آیند . شاید در ساعات منتهی به این تعزیه پر بودن سرویسهای پایانه ی کاوه ی اصفهان و پایانه ی جنوب تهران به مقصد خوانسار،گلپایگان و داران و نیز حجم ترافیکی سنگین در میدان امام حسین (ع) خوانسار خود گواه بر این ادعا باشد. مراسمی که آوازه اش حتی به گوش مسوولین بلند پایه ی انقلاب هم رسیده و سعی می کنند دیدن این تعزیه را از نزدیک از دست ندهند و برای دیدن این مراسم به خوانسار بیایند. دیدن شماره پلاکهای مختلف وسائل نقلیه ی خصوصی در پارکینگ و خیابانهای اطراف حسینیه ی حضرت ابوالفضل روستای قودجان خوانسار نشان دهنده ی این استقبال گسترده ی مردم شهرهای اطراف خوانسار به این مراسم است.  

 باید بپذیریم بیشتر مردم ایران عزاداری خوانساریها را به تعزیه ی ماه صفرش نه تاسوعا و عاشورای محرمش می شناسند. تبدیل شدن تعزیه ی روستای قودجان خوانسار به بزرگترین و زیباترین تعزیه ی ایران که مایه ی مباهات ما خوانساریهاست شاید دلایل زیادی دارد که یکی از دلایل آن وجود تیم مدیریتی قوی به سرپرستی حضرت آیت الله خاتمی خوانساری است که باعث نظم و عقلانیت در اجرای این مراسم شده است . 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۱۷
ایمان نبی

نظرات  (۱)


با سلام
مطلب وبلاگ شما در وبلاگستان سایت تحلیلی خبری چشمه سار خوانسار و سایت جامعه وبلاگ نویسان استان اصفهان حرف ما درج شد.

هم چنان متتظر مطالب بروز و مفید شما هستیم.

 طوبی لک
پاسخ:
ممنون از تلاش شما . موفق و یروز باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی