درنگ نامه

هرگاه در کاری که برایت پیش آمده است احتیاج به مشورت پیدا کردی ابتدا آن را با جوانان در میان بگذار؛ زیرا جوانان تیز هوش تر و از سرعت حدس بیشتری بر خوردارند٬ سپس درباره ی آن با میان سالان و پیران رایزنی کن تا عیبش را بیابند و نیکش را برگزینند؛ چرا که آنان از تجربه بیشتری برخوردارند. منبع : شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید ٢٠/٣٣٧

درنگ نامه

هرگاه در کاری که برایت پیش آمده است احتیاج به مشورت پیدا کردی ابتدا آن را با جوانان در میان بگذار؛ زیرا جوانان تیز هوش تر و از سرعت حدس بیشتری بر خوردارند٬ سپس درباره ی آن با میان سالان و پیران رایزنی کن تا عیبش را بیابند و نیکش را برگزینند؛ چرا که آنان از تجربه بیشتری برخوردارند. منبع : شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید ٢٠/٣٣٧

درنگ نامه

با سلام خدمت شما ، هدف از این وبلاگ ایجاد لحظه ای تامل بر روی مسائل جاری زندگی است پس می توانیم با اندکی درنگ نسبت به مسائل روزمره ، زندگی را این بار با هم و از دریچه ای دیگر بنگریم .

آخرین نظرات
  • ۱۲ اسفند ۹۵، ۱۰:۱۸ - محمد
    سلام

 

پوشش داده شده در سایت خوانسارنیوز

دیدگاه 6 : احیای معماری سنتی باغستانهای خوانسار

 

به مناسب فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری درباره محیط زیست و ابلاغ سیاستهای کلی محیط زیست :
 
بیان انسان زیباترین مخلوق خداوند است و به ذات خود زیبایی را دوست دارد . او خلق شده تا بر روی زمین زندگی کند و به عمران و آبادانی آن بپردازد . خداوند متعال در قرآن کریم همیشه انسان را به ساختن و آبادی زمین پند داده و برای این کار ارزش فراوانی قائل شده است . چنانکه در آیه 61 سوره هود می فرماید : « هُوَ أَنشَأَکُم مِّنَ الأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَکُمْ فِیهَا : اوست که شما را از زمین پدید آورد و شما را به عمران آن وا داشت » . در طول تاریخ همواره معماری ، این زاده ی هنر آدمی ، از جمله نمودهای اصلی فرهنگ و تمدن یک جامعه به حساب آمده و آن را یکی از  اصلی ترین درگاههای شناخت و به بیان ساده تر موزه ی باور و عقاید ، جغرافیا و بوم شناسی ، جامعه و مذهب ، و تاریخ و پیشینیه ی یک ملت به حساب آورده اند . چنانکه لوکوربوزیه سوییسی که به عنوان یکی از پیشگامان معماری نوین در جهان از او یاد می شود ، در باب معماری می گوید : « من ترسیم­ کردن را به حرف­ زدن ترجیح می­دهم، زیرا ترسیم­ کردن سریع­تر است و مجال کمتری برای دروغ­ گفتن باقی می­ گذارد . معماری، بازی استادانه، صحیح و باشکوهی از احجام ترکیب شده در زیر نور می باشد . معماری، فرهنگ عمومی است . »  1     
 

 

معماری با شکوه ایران باستان و ایران بعد از اسلام ، از جمله بقایا و نقش نگاره های تخت جمشید ، کاخ آپادانا ، مسجد جامع یزد تا میدان نقش جهان اصفهان و صدها هزار شاهکار ایرانی همگی امروز برای ما تمدن عظیم و فرهیخته ی گذشته ی این سرزمین را حکایت دارد . و در این بین در مرکزیت ایران اسلامی خوانسار با سابقه ی دیرین شهرنشینی نامی آشنا برای هر ایرانی مسلمان ، همچون نگینی تابان بر سده های نچندان دور این سرزمین می درخشد . شهری که به فرهیختگی ، تمدن ، مهد علم و هنر و زیبایی در بین شهرهای مرکزی ایران معروف بوده و هست . و چیزی که این امر را پررنگتر می کند درخشندگی این شهر در سدههای ناآرام قبل و اوایل قرن حاضر کشور می باشد که پر بود از کشمکش و درگیری ، جنگهای جهانی ، قحطی و بیماری که فرصتی نمی گذاشت تا کسی به علم و هنر فکر کند ! اما خوانسار با تمام زیباییهایش نقطه ی ثقل ثبات و تمدن بود و همواره فرهنگ خود را که زاده ی جغرافیای بکرش بود به اطراف خود صادر می کرد .

 

 

 

 امروزه نمی شود نسبت به معماری بومی و اصیل هر منطقه از جمله خوانسار که چنین گذشته ی فاخری را دارا هستند ، بی تفاوت بود و این مقوله ی مهم را نادیده گرفت و در تصمیمات شهرسازی و نکوسازی شهری نسبت به آن بی توجهی و یا کم توجهی کرد . باید در نظر داشت که معماری هر منطقه بازتابی از فرهنگ ، تمدن ، جغرافیا و تاریخ خاص آن منطقه است و یکی از تمایزها و تفاوتهای مناطق مختلف کشور و جهان ، حاصل همین سبک معماری است که چشم هر نظاره گر و گردشگر را می نوازد . مساله رعایت و توجه به سبک معماری اصیل ، امروزه آنچنان مهم تلقی می شود که حتی  مقام معظم رهبری هم بارها در سخنان خود بر حفظ هویت و اصالت شهرها و پایبندی به معماری اسلامی و ایرانی در تاسیس ،گسترش و نکوسازی شهرها تاکید داشته اند . شاید گوشه ای از سخنان ایشان به شوراها پیرامون این موضوع این توجه و تاکید را بیش از پیش برایمان روشن می گرداند : « در فهرست خدماتی که شوراها به آن می‌پردازند باید حفظ هویت و اصالت شهرها و روستاها، و پایبندی به معماری اسلامی و ایرانی، و رعایت زیبایی و استحکام بناها، و ترویج فرهنگ نظم و قانون، و گسترش نمادهای دین و اخلاق، و آسان‌سازی خدمت‌رسانی و عدالت و فراگیری در خدمات شهری و توسعه فضای سبز و اهتمام به سلامت محیط زیست مورد توجه قرار گیرد 2. »

 

 

 

اگر به سبک معماری در خوانسار بنگریم می بینیم پیوند ناگسستنی بین این مقوله و محیط زیست ، اقلیم کوهستانی و طبیعت باغ شهری آن وجود دارد . سبکی که خود بر چند شاخه تقسیم می شود . از نوع ساخت اماکن مذهبی همچون مساجد گرفته تا کاروانسراها ، منازل مسکونی ، بازارها ، کوچه ها و غیره . شاید پرداختن به این موارد و موشکافی هر کدام به بحث تخصصی تر و پیچیده تر و مفصل تری نیاز باشد که اینجا نه در توان و تخصص نویسنده است و نه اینکه این مقاله آن را دنبال می کند . ادامه ی این بحث را بر عهده ی دوستان و همشهریانی می گذارم که در این زمینه توانایی و تخصص لازم را دارند .

 

اما آنچه امروز مرا مجاب کرد تا به موضوع سبک معماری اصیل خوانسار بپردازم ، تماشای نابود شدن گنجینه ای عظیم و فاخر است که از آن غافل مانده ایم ! شیوه ای از معماری زیبا و دلنشین این دیار که در ساخت دیوارهای باغستانهای خوانسار بکار می رفته است ولی امروز آن را از یاد برده ایم !  سبکی خاص و دل انگیز که از دل طبیعت زیبای باغ شهر خوانسار نشات گرفته است . دیوارهایی با پی ریزی سنگ های محلی و بدنه ای گل چین که برای جلوگیری از تخریب بارش برف و باران ، روی آن را با تخته های چوبی به همراه گل می پوشاندند و شکل زیبایی را در منظره ی عمومی شهر رقم می زدند . خوانساریها با این کار علاوه بر حراست باغستانهای خود از گزند حطرات طبیعی و انسانی ، نهایت سعی خود را در بر هم نزدن زیبایی شهری به کار می بردند و لذت زیبایی باغستانهای خود را بین عموم مردم تقسیم می کردند . گاه می بینیم در منطقه ای از شهر که خاک کافی برای این کار یافت نمی شد بدنه ی دیوار را هم با سنگ می ساختند و در پایان روی آن را با گل سرخ یا همان گل تعمیر محلی می پوشاندند .

 

 

بعضی از باغداران هم که نمی خواستند دیوار بلندی به دور باغ خود داشته باشند ، برای جدا سازی خط جاده یا باغ و زمین کناری با باغ خود ، دست به ساخت دیوارهای سنگی کوتاهی می زدند که در آن هیچ گونه مواد چسبنده ای همچون گل ، گچ بکار نمی رفت . دیوارهایی که فقط با چیره دستی معمار بنا می شد و دوامی طولانی داشت .

 

 

نکته ی شایان در اهتمام مردم گذشته ی این شهر در ساخت این دیوارها ، روی نیاوردن آنها به مصالح خارجی و استفاده از مصالح طبیعی خود آن منطقه است . بعلاوه ترکیب بندی مواد و رنگها در ساخت این نوع پرچین ها و دیوارها ، هارمونی خاصی را در چشم هر نظاره گر رقم می زند . گاه با قدم زدن در کوچه باغهای افسون گر خوانسار آنچنان از دیدن مواهب الهی و ذوق و قریحه ی نیاکانمان در عمران و آبادانی آن مست می شویم که حاضر نیستیم از این مناطق دل بکنیم .

 

          

 

 

اما  این روزها که سختیهای حمل و نقل ، هزینه های سنگین تمام شده برای باغدار و سازنده ، کمبود مصالح و نیروی انسانی متخصص و متعهد و سایر مسائل و مشکلات گذشته را نمی بینیم و علاوه بر رفع بسیاری از موانع آن ایام که بر دوش نیاکانمان بود ، وجود یک نهاد فعال و مردمی همچون شهرداری و یک تیم مشورتی و نظارتی همچون شورای شهر را هم در کنار مردم شهر می بینیم ، متاسفانه شاهد عدم توجه به این نوع معماری در بین باغستانهای شهر هستیم ! حالا فراموشی این زیبا دسترنج پدرانمان را راحت می بینیم و چیزی نمی گوییم ! گویا به آن عادت کرده ایم ! شاید اگر در بین کوچه باغهای محدود شهر قدمی بزنیم متوجه عدم توازن دیوارهای باغی شهر می شویم ! سبکهایی وارداتی با بدترین شکل و رنگ بندی ممکن که زیبایی طبیعت را فقط برای خودمان محصور کرده ایم و اجازه درک آن را از دیگران گرفته ایم !

 

 

 

چرا ؟

 

حالا که مجوز دیوارکشی باغستانهای شهر ممنوع است و اجازه ی ساخت و نظارت آن در دست شهرداری است ، آیا نمی شود در صورت دادن مجوز ، سازنده را ملزم به رعایت سبک معماری بومی شهر کرد ؟! آیا نمی شود این آگاهی را به سازنده داد که اینجا شهری است با تمدن و فرهنگی سترگ و معماری های وارداتی درخور این شهر توریستی نیست ؟!  آیا نمی شود سازنده گان را متوجه کرد که این نوع دیوار کشی منافاتی با دیوارهای بتنی و آجری جدید ندارند ، فقط سازنده ملزم به نما سازی دیوار با گل سرخ ( گل تعمیر ) و قرار دادن سقف چوبی بر روی آن است ؟! آیا هزینه ی این نوع دیوارکشی و نماکاری از دیگر هزینه های سرسام آور و معمول امروزی که در ساخت دیوارهای باغی بکار برده می شود ، بیشتر است ؟!  آیا نمی شود برای تشویق سازندگان ، شهرداری حتی در تهیه ی مواد مورد نیاز برای ساخت این نوع دیوارهای باغی زیبا ، همچون خاک سرخ و یا تخته های کوچک همکاری کند ؟!

معماری اصیل و زیبای مذکور در زیباسازی شهر و جذب گردشگر تاثیر بیشتری را دارد یا این پراکندگی متداول امروز ؟! آیا نمی شود زیبایی دوچندان به شهرمان تقدیم کرد وقتی می شود و می توانیم ؟! شورای شهر به این موضوع چگونه می نگرد ؟ آیا در باب مزایا و معایب احتمالی این طرح وارد بحث می شود ؟ درباره ی این موضوع از متخصصان و مهندسان عمران ، معماری و دوستداران محیط زیست و اهالی نظر مشورت می گیرد ؟ آیا این طرح بررسی و به نتیجه ای خواهد رسید ؟ باید منتظر بود و دید  ..........

 

   دیروز                   امروز

 

 

 

 

 

1-     وبلاگ پویش معماری

2-     https://shahrsazi.mashhad.ir معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد .93/6/17

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۲۹
ایمان نبی

نظرات  (۴)

تا اونجایی که من دیدم مدیریت شهر سیاستی در زمینه معماری شهر نداره. به نظرم میشه با سیاستهای تشویقی و تنبیهی ظاهر شهر رو مدیریت کرد.
پاسخ:
به به آقا کمش
پره کادرده ؟!
به نظر منم میشه . حداقلش میشه با سیاست تشویقی از نابودی این امر جلوگیری کنند
۰۶ تیر ۹۴ ، ۱۰:۴۹ سیدشهاب میرشفیعی
ایمان جان سلام
بنده نیز با نظر شما موافقم ولی آنچه این کار را در عمل مشکل می کند چند مورد است:
1-هزینه ساخت دیوارهای گلی و چینه ائی در مجموع از هزینه دیوار آجری و بلوکی بیشتر است چرا که در دیوار کشی سنتی کارگران مجبور به حمل و کارگذاشتن قطعات سنگین خشت و سنگ می باشند ولی در دیوار آجری و بلوک سیمانی این مشکل نیست،البته هزینه تهیه آجر و سفال نیز تقریبأ با کاهگل برابر است.
2-استحکام دیوارهای آجری و بلوکی در مقابل تخریب محیطی و فرسایش مکانیکی(آب-باد و هوازدگی)بسیار بیشتر ازدیوارهای خشتی و کاهگلی است و به تبع هزینه تعمیر نگهداری دیوارهای خشتی و کاهگلی در طول زمان از دیوارهای آجری و بلوک سیمانی بیشتر می گردد. 
3-با توجه به مشکل صدور مجوز دیوار کشی باغات توسط شهرداری اغلب مالکین که متاسفانه تعداد زیادی از ایشان ورثه ائی هستند رغبتی به قبول و تحمل دردسرهای دیوارکشی سنتی نداشته و لذا زیر بار تحمل هزینه های دیوار کشی سنتی نمی روند.
4-تا زمانیکه فرهنگ حفظ سنت ها در خوانسار جا نیفتد امیدی به روی آوردن مردم به معماری سنتی نیست
پاسخ:
سلام بر آقا سید عزیز
بله نظراتتون بجا و درسته . ولی منم تو همون مقاله اشاره کردم میشه همون دیوار آجری و یا با بلوک سیمانی را کشید که هم استحکام داره و هم تداوم و بقای بیشتر و در پایان سازندگان را ملزم به نماسازی با کاهگل ساده و سقف چوبی کرد . با این کار هم سازنده خیالش از استحکام و بقای دیوارش راحته و هم زیبایی شهر حفظ میشه .
باید توجه داشته باشیم دیوار کشی باغی در خوانسار ممنوعه مگر شهرداری آن هم با بررسی و تشخیص ( در صورت وجود مواردی همچون در خطر بودن سلامت ملک مثل تجمع حیوانات وحشی ، یا استفاده های نامناسب بذهکاران از ملک یا مخروبه شدن ملک و...) مجوز دیوارکشی صادر کنه که اونم طبق قانون باید یک متر و یا کمتر باشه و سازنده می تونه روی این ارتفاع نرده یا فنس و ...قرار بده . حقیر در این مقاله به این مورد اشاره نکردم چون تقریبا در عمل این امر رعایت نمیشه . شهرداری می تونه از همین قانون ممنوعیت اسفاده کنه و سازنده رو آگاه کنه که در صورتی مجوز دیوارکشی داده میشه که مقداری بیشتر هزینه بشه و نماسازی با کاهگل هم توسط سازنده انجام بگیره .
۰۲ آذر ۹۴ ، ۱۴:۴۴ -- ـکمشـــ
هزینه‌ش بالاتره و استحکامش کمتر. ضمنا گمان نمیکنم بناهای امروزی بتونند این دیوارها رو بسازند. 
پاسخ:
میشه همون دیوار آجری و یا با بلوک سیمانی را کشید که هم استحکام داره و هم تداوم و بقای بیشتر و در پایان سازندگان را ملزم به نماسازی با کاهگل ساده و سقف چوبی کرد . با این کار هم سازنده خیالش از استحکام و بقای دیوارش راحته و هم زیبایی شهر حفظ میشه .
باید توجه داشته باشیم دیوار کشی باغی در خوانسار ممنوعه مگر شهرداری آن هم با بررسی و تشخیص ( در صورت وجود مواردی همچون در خطر بودن سلامت ملک مثل تجمع حیوانات وحشی ، یا استفاده های نامناسب بذهکاران از ملک یا مخروبه شدن ملک و...) مجوز دیوارکشی صادر کنه که اونم طبق قانون باید یک متر و یا کمتر باشه و سازنده می تونه روی این ارتفاع نرده یا فنس و ...قرار بده . حقیر در این مقاله به این مورد اشاره نکردم چون تقریبا در عمل این امر رعایت نمیشه . شهرداری می تونه از همین قانون ممنوعیت اسفاده کنه و سازنده رو آگاه کنه که در صورتی مجوز دیوارکشی داده میشه که مقداری بیشتر هزینه بشه و نماسازی با کاهگل هم توسط سازنده انجام بگیره .
پس هزینش خیلی زیاد نمیشه. در مورد استحکام هم همونطور که گفتم به نظرم این شیوه تازه کمک به حفظ دیوار می کنه . اولا دیوار همون دیواره فقط یک نمای کاه گلی به اون اضافه شده و مهمتر اینه که ما داریم برای دیوار سقف می ذاریم که از آسیب بارانهای تند در امان بمونه .
 در مورد بنا هم که چیزی نیست که نتونه عزیزم
۰۸ آذر ۹۴ ، ۰۸:۱۹ سیدشهاب میرشفیعی
از میراث این شهر چی باقی مانده که حالا بخواد دیوارش باقی بمونه...آدم ها این روزها کوچه ها باغ رو دوست ندارند،جاده و اتوبان و آسفالت و دود و کثافت رو دوست دارند...کوچه باغ و دیوار کاهگلی مال عهد بوقه،بده،قدیمیه...ولی آهن و آسفالت جدید و شیکه،نشونه ترقی و پیشرفته...
وای به حال ما 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی