درنگ نامه

هرگاه در کاری که برایت پیش آمده است احتیاج به مشورت پیدا کردی ابتدا آن را با جوانان در میان بگذار؛ زیرا جوانان تیز هوش تر و از سرعت حدس بیشتری بر خوردارند٬ سپس درباره ی آن با میان سالان و پیران رایزنی کن تا عیبش را بیابند و نیکش را برگزینند؛ چرا که آنان از تجربه بیشتری برخوردارند. منبع : شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید ٢٠/٣٣٧

درنگ نامه

هرگاه در کاری که برایت پیش آمده است احتیاج به مشورت پیدا کردی ابتدا آن را با جوانان در میان بگذار؛ زیرا جوانان تیز هوش تر و از سرعت حدس بیشتری بر خوردارند٬ سپس درباره ی آن با میان سالان و پیران رایزنی کن تا عیبش را بیابند و نیکش را برگزینند؛ چرا که آنان از تجربه بیشتری برخوردارند. منبع : شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید ٢٠/٣٣٧

درنگ نامه

با سلام خدمت شما ، هدف از این وبلاگ ایجاد لحظه ای تامل بر روی مسائل جاری زندگی است پس می توانیم با اندکی درنگ نسبت به مسائل روزمره ، زندگی را این بار با هم و از دریچه ای دیگر بنگریم .

آخرین نظرات
  • ۱۲ اسفند ۹۵، ۱۰:۱۸ - محمد
    سلام

شهر توریستی را باید از سرویسهای بهداشتی عمومیش شناخت

سه شنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۲۱ ب.ظ

امروز بیش از هر زمان دیگری مردم و مسوولین از خوانسار توریستی سخن می گویند . مدیریت گردشگری و اقتصاد گردشگری را برای این شهر مهم می دانند و آن را تنها راه برون رفت از رکود می خوانند . در حالی که فکر می کنیم خوانسار خیلی شایسته گردشگری است و فکر می کنیم خیلی کارها در این جهت انجام شده تا توریست با خیالی راحت از این شهر دیدن کند و با رضایت کامل و با خاطره ای خوش از آن برود ، نمی دانیم گاه مواردی بسیار جزئی و کم هزینه می تواند کل زحمات و هزینه های سرسام آور برای جذب توریست را بر باد دهد !


در این اردیبهشت ماه که اوج زیبایی ومهمان پذیری خوانسار بود و همه از خوانسار و زیبایی هایش ، از چشمه های جوشان و از لاله های واژگونش ، از بازار گز و عسل و خشکبارش می گفتند و در این گرما گرم استقبال از روز خوانسار نکته ای تامل برانگیز و دردناک مرا متوجه خود کرد . بنا به کاری که این روزها دارم ، هر روز با تعداد کثیری از اقشار مختلف مردم که از نقاط مختلف کشور به این شهر آمده اند تا ساعتی را بیاسایند مواجه می شوم . از تهران و اصفهان گرفته تا خوشبختانه از یزد و خوزستان و اراک و .... . اما آنها اولین چیزی که به من می گویند این نیست که شهرتان زیباست !

این هم نیست که خاطره ای خوب از این شهر داریم ! و این هم نیست که دارد به ما خوش می گذرد !


آنها قبل از هر چیز از من می پرسند ما از صبح که آمده ایم هنوز دستشویی پیدا نکرده ایم ! جایی هست که دستشویی عمومی داشته باشد و بتوانیم وضو بگیریم و نماز بخوانیم ؟!

خب خوانسار شما که معروف است به دارالمومنین و شهر مساجد پس درب یکی از این مساجد باز نیست ؟!

و.....

اینجاست که باید از خودمان خجالت کشید که در این شهر در طول روز ، مخصوصا جمعه ها و خصوصا در این چند هفته از سال که شهرمان مهمانپذیر است و خیلی ها دارند از جانشان مایه می گذارند تا نام خوانسار سرافراز تر شود و آبروی شهر حفظ شود ، متاسفانه درب کمتر مسجدی در مرکز اصلی شهر برای نماز خواندن مسافران باز است ! و درب سرویسهای بهداشتی این اماکن کلا بسته است ! ناچار می شوم به مسافران آدرس دو سرویس بهداشتی عمومی شهر که تحت نظارت شهرداری است را بدهم . یکی سرویس بهداشتی دوراه و یکی جنب بانک ملی . ولی متاسفانه وضعیت این مراکز بهداشتی به قدری اسفناک است که قابل بیان نمی باشد . چند روز پیش که یکی از مسافران خوزستانی از وضعیت بد سرویس بهداشتی جنب بانک ملی گلایه داشت بر خود واجب دانستم تا از نزدیک از این مکان، دیدنی داشته باشم . متاسفانه کثیفی و آلودگی از بدو ورود مشخص بود ! نبود آینه و مایع دستشویی و حتی نداشتن سرویسها به شلنگ را هم باید اضافه کرد و ...... ! وضعیت سرویسهای دوراه هم بدتر از اینجا ! نگاهی به مسجد آقا اسدالله انداختم درب آن هم بعد نماز بسته بود ! درب این مسجد ! آن مسجد ! و....


موضوع را با چند تن از اعضای شورای شهر در میان گذاشتم . یکی از این عزیزان گفت : ما نمی توانیم در تصمیمات تولیت مسجد آقا اسدالله دخالت کنیم !

دیگری گفت : می خواهیم کنار مسجد آقا اسدالله به عنوان مرکزی ترین و یکی از شلوغ ترین مناطق شهر در ایام تعطیل ، سرویس بهداشتی شیک و مجهزی تاسیس کنیم ولی مکان مناسبی برایش نمی یابیم !

دیگری گفت سرویسهای بهداشتی را چگونه مجهز کنیم وقتی وسایلش را می دزدند و ....!


من به این موارد و بهانه ها نمی اندیشم . من فقط آبروی شهر و زحماتی را می بینم که با یک مشکل کوچک مثل نبود سرویس بهداشتی و نمازخانه زیر سوال می رود ! و قضاوت را به مهمانان شهر می سپارم چون انان بهترین قاضیانند و در نظر خود دنبال اهداف سیاسی و .... نیستند .

در پایان به حرفهای یک تورلیدر حرفه ای که چند وقت پیش عده ای توریست سوییسی را که قصد دیدن کاشان اصفهان را داشتند و بنا بر آشنایی این فرد با اقامتگاه هتل زاگرس و پیشنهاد وی ، این تور را برای یک شب به خوانسار آورده بود اشاره می کنم . در دقایقی که با هم صحبت شدیم او مرتبا به این نکته اشاره داشت که برای سنجش میزان پیشرفت یک شهر در داشتن معیارهای گردشگری نباید ابتدا ملاک را بر داشتن کاتالوگ و عکس و مکان های گردشگری و اقامتگاها و ... گذاشت ! چون همه توان پرداخت هزینه های هتل را ندارند . به علاوه عده ای یک روزه سفر می کنند و شاید دوست داشته باشند در طبیعت چند ساعتی را بگذرانند . و خوانسار هم دقیقا جزو همان شهرهایی است که بعد طبیعتش شاخص تر از سایر ابعاد برای جذب توریست است . پس گردشگر بیستر دوست دارد چند ساعتی در این شهر باشد و بچرخد و از ان دیدن کند و حتی شب را در چادر و در هوای آزادش سپری کند . بعلاوه خیلی ها سرزده و بی برنامه وارد شهری مثل خوانسار می شوند و یا فرصت بررسی کاتالوگ های گردشگری ( البته در صورت وجود ) و عکس و .... را نمی کنند  و نکته ی مهم در اولین نگاه یک گردشگر بهداشت و تمیزی آن شهر است . و باید توجه داشت اگر تمام موارد مذکور و سایر زیر ساختها فراهم باشد ولی یک سرویس بهداشتی عمومی تمیز و شیک در شهر نباشد کل زحمات از بین می رود . و خوانسار شما الان دقیقا با همین مشکل مواجه است !


دوستان بهتر است کمی به خود بیاییم !!!

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۲۹
ایمان نبی

نظرات  (۴)

۰۲ خرداد ۹۴ ، ۰۵:۳۹ سیدشهاب میرشفیعی
آی گل گفتی...
خدا خیرت بده که زدی تو خال...موضوع بهداشت فردی و سرویس بهداشتی اصلأ موضوع ساده ائی نیست و باید در بحث گردشگری حتمأ مد نظر قرار بگیره
با اجازه شما علاوه بر لینک این مطلب در خوانسار نامه یه مطلب تائیدی هم برای این موضوع خواهم داشت
پاسخ:

   زنده باشی جناب میرشفیعی

از حسن توجهتون بی نهایت سپاسگزارم

به امید توجه مسوولین و متولیان دین در شهر خوانسار

امیدوارم زودتر مسولین برای حل مشکل اقدام کنند.

البته نه شکل اینجا که خیلی وقتا به بهانه سو استفاده معتادها سرویس هست ولی درش قفله!

راس راسی که هاما آدما به چیچیمونه نازمین ...!!!
پاسخ:
آره والله وشکو جان
انصافاً درست میگید حیف شهر به این قشنگی نیست؟؟؟
یعنی سرویس بهداشتی هارو درست نمیکنن چون دزد وسایلشو میبره؟حرف خنده داریه
پاسخ:
فعلا که مسوولینمون همه چیز رو به سخره گرفتند ...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی