درنگ نامه

هرگاه در کاری که برایت پیش آمده است احتیاج به مشورت پیدا کردی ابتدا آن را با جوانان در میان بگذار؛ زیرا جوانان تیز هوش تر و از سرعت حدس بیشتری بر خوردارند٬ سپس درباره ی آن با میان سالان و پیران رایزنی کن تا عیبش را بیابند و نیکش را برگزینند؛ چرا که آنان از تجربه بیشتری برخوردارند. منبع : شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید ٢٠/٣٣٧

درنگ نامه

هرگاه در کاری که برایت پیش آمده است احتیاج به مشورت پیدا کردی ابتدا آن را با جوانان در میان بگذار؛ زیرا جوانان تیز هوش تر و از سرعت حدس بیشتری بر خوردارند٬ سپس درباره ی آن با میان سالان و پیران رایزنی کن تا عیبش را بیابند و نیکش را برگزینند؛ چرا که آنان از تجربه بیشتری برخوردارند. منبع : شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید ٢٠/٣٣٧

درنگ نامه

با سلام خدمت شما ، هدف از این وبلاگ ایجاد لحظه ای تامل بر روی مسائل جاری زندگی است پس می توانیم با اندکی درنگ نسبت به مسائل روزمره ، زندگی را این بار با هم و از دریچه ای دیگر بنگریم .

آخرین نظرات
  • ۱۲ اسفند ۹۵، ۱۰:۱۸ - محمد
    سلام

انتقادیه 4 : لطفا بیمار نشوید !!!

چهارشنبه, ۳ دی ۱۳۹۳، ۰۲:۰۷ ق.ظ


ایمان نبی زاده - سید وحید صادقی :

همیشه در کنار توجه به مسائل عمرانی و ساخت و ساز در هر طرح و پروژه ، توجه به نیروی انسانی و گردآوری نیروی متخصص لازم و کارا و بازدهی مناسب آن طرح برای مخاطبانش ، امری مهم و خطیر بوده و هست . اهمیت این مساله زمانی دوچندان می گردد که سلامت مردم موضوع مطلب قرار گیرد و الزام بر پاسخگویی نیازهای بهداشتی و درمانی آنان باشد . حوزه ای که هرروزه افراد کثیری خواسته یا ناخواسته با آن سروکار دارند .

 

همواره می بینیم در مناطقی که روند رو به توسعه ی خود را با سرعتی چشمگیر طی می کنند ، مسئولین مرتبط با مسائل بهداشتی و درمانی ، کار خود را به ارائه ای گزارش که دالّ بر سرانجام گیری بعد عمرانی و ساخت و سازی است پایان نداده ، و می دانند در این حوزه ی مهم هر کاری زمانی به واقع پایان یافته است که تجهیزات کافی و وافی به همراه نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز برای آن پروژه و مرکز فراهم شده باشد .

 

اما اینجا یعنی شهرستان خوانسار ، شهرستانی که همیشه به جایگاه بلند و رفیعش در گذشته و حال می بالیم ، شهرستانی که مردمانش همیشه حسینی و انقلابی و ولایی بوده اند و هستند ، شهرستانی که سهم عمده ای در حرکت نهضت پیروزمندانه ی امام راحل داشته و همواره در مسائل انقلاب اسلامی پیشرو و جهت دهنده ی منطقه ی غرب استان اصفهان بوده و هست ، شهرستانی شهید پرور ، نخبه پرور ، شهرستانی که بزرگ مردانی دارد بخشنده که واژه ی خیّر برای آنها همیشه کوچک و ناچیز است ، شهرستانی که فرمانداری دارد عزیز و مردمی و جهادی ، شهرستانی که استعدادها و متخصصینی بیشمار در حوزه ی پزشکی و درمانی دارد ، شهرستانی که ساکنانش به قدری شریفند که به جرات می توانیم بگوییم در طول تاریخ همیشه به حق آنان جفا شده و ...


مدتهاست با توجه به تمام شایستگی های مذکور و هزاران مورد دیگر ، وضعیت بهداشت و درمانش نامساعد بوده و مظلومانه از ارائه ی خدماتی که حیات و ممات مردمانش در گرو آن می باشد ، وا مانده است .

شهرستانی که با توجه به دارا بودن فضاها و مکانهایی فراوان و مناسب ، ویژه ی بهداشت و درمان هنوز در داشتن پزشکان متخصص قلب ، گوش و حلق و بینی ، چشم و... و یا جراح تمام وقت دچار مشکل است !

 

شهرستانی که هنوز در داشتن امکانات و وسائلی همچون  ام آر آی و یا ماموگرافی و حتی یک نمونه گیری عمقی و... ، دچار کمبود است !

در این شهر، همواره باید نگران و هراسان بود که مبادا خدای ناکرده کسی از نزدیکانمان به بیماری سخت و ناگهانی همچون عفونت آپاندیس مبتلا شود ! که اگر اینچنین اتفاقی رخ داد در آنوقت چه کنیم ؟!


با چه هزینه و تحمل چه مشقتی ده ها و صدها کیلومتر راه را طی کنیم تا بیمارمان را در دیار غربت به ویزیت متخصصان برده و یا به تیغ جراحان بسپاریم ؟!

آن هم زمانی که نوبت به منِ غیر بومی به این زودی ها نمی رسد و اخذ یک نوبت استفاده از یک دستگاه ساده (به نسبت سایر دستگاه های موجود) همچون ماموگراف یا سونوگراف ، می بایست حضوری و از قبل می بوده است؟!

 حال اگر اقبال یار ما باشد ، شاید با توضیح شرایط اضطراری و نداشتن دسترسی حضوری ، در آخر کارمان در یکی از مراکز خصوصی که درد هزینه ها ی سرسام آور آن مضاعف با درد بیماری و غربت است آن هم با هزار منت و عزتی که بر سرمان گزارده می شود ، تا جان عزیزمان حفظ گردد و نگرانی مان برای سلامتی اش رفع شود ، بتوان نیاز اولیمان را مرتفع کرد !


تا کی باید ناراحت باشیم از پیشرفت بیماری خطرناک عضوی از خانواده امان که تا متوجه آن می شویم ، می فهمیم دیگر خیلی دیر شده و علت را که بررسی می کنیم ، می بینیم وجود امکانات و متخصصان در شهرستان آنقدر ضعیف بوده که اصلا بیماری تا به امروز تشخیص داده نشده است !

تا کی باید با حسرت به ساختمانهای بزرگ و شیک خدماتی – درمانی شهرمان بنگریم ولی بیشتر غصه بخوریم که چرا این همه فضا و این همه قابلیت خالی و بدون امکانات مانده ؟!

و افسوس بخوریم از اینکه فقط می توانیم از ظاهر شکیل اینگونه مکانها لذت ببریم ! ساختمانهایی که در آن خیرین و مسئولین با نگاهی موشکافانه و با دلخوشی فراوان به آینده ی آن ها ، روزی سعی در رونمایی اش داشته اند ، ولی متاسفانه امروز از لحاظ کیفیت حرفی که نداریم در منطقه ی غرب استان اصفهان بزنیم بماند ، شرمنده تمام شهروندانمان هم هستیم !

نکند شده ایم مصداق بیت شعر معروف : خانه از پایبست ویران است        خواجه اندر نمای ایوان است

 

تا کی باید حسرت ببریم از جذب کمکهای دولتی و خصوصی و هبه ی خیران عزیز در پروژه های عمرانی و ساخت و ساز همچون جاده ، آب و فاضلاب و مسکن و... ولی یادمان رفته جان هر کدام از همشهریانمان تقدم دارد بر تمام این موارد !


تا کی باید ناراحت باشیم از اینکه مسوولینمان آنقدر از پروژه های عمرانی شهر حرف می زنند و آنها را دنبال می کنند که کمتر می بینیم به حوزه ی مهم بهداشت و درمان و رفع محدودیتهای آن توجه کنند ! حال آنکه میتوان بسیاری از خیرین را در تکمیل چنین کمبودها و رفع چنین نیازهایی تشویق و نیت های خداپسندانه ی آنان را هدایت کرد .

 

بی انصافی است که تاثیر شگرف همین کارهای عمرانی را بر نمود و درخشش شهرمان ناچیز بدانیم ، ولی وقتی تضاد فاحش توجه و ارائه خدمت را بر اساس تعقل و بیان اهمیت و اولویت می بینیم ، حسرت می بریم و اندوهگین می شویم !

 

تا کی باید ناراحت باشیم و ببینیم که خیلی از همشهریانمان به خاطر ترس از مواجهه با چنین موارد هولناکی از شهرستان مهاجرت می کنند و روز به روز خوانسار پیرتر می شود و خالی تر !

 

تا کی باید ببینیم شعار خوانسار توریستی سر داده می شود ، و این در حالی باشد که به توریست درمانی که از شاخه های اصلی اقتصاد گردشگری است و خوانسار پتانسیل بالای آن را در منطقه دارد ، متاسفانه به آن توجهی نگشته و حتی به بومی درمانی نیز آن طور که شایسته و بایسته ی نام بلند خوانسار است، پرداخته نمی شود !

 

"مدتی است در کنار افتتاح و بهسازی مراکزی مناسب و زیبا از لحاظ عمرانی و ساختمانی در شهرستان خوانسار ، مردم این شهرستان با ضعف متخصصین ، امکانات و دستگاههای لازم در حوزه ی بهداشت و درمان مواجه و همین امر موجب نگرانی شهروندان خوانساری شده است . میدانیم نظام سطح بندی و عدم درآمد مناسب پزشک متخصص در شهرهایی کوچک همچون خوانسار ، مشکلات و مسائل زیادی را برای مدیران و مسوولین به وجود آورده ."* و می دانیم شبکه ی بهداشت و مسوولین شهرستان خصوصا شخص فرماندار عزیز در حال پیگیری و رفع این گونه معضلات و مشکلات با کمک بخش خصوصی و خیّران عزیز هستند . ولی از همه ی مسوولین علی الخصوص فرماندار عزیز و جهادیمان ، رابطین و همچنین خیران عزیز عاجزانه خواستاریم به این معضل مهم ولی اساسی در شهرستان بیشتر و سریعتر توجه کنند .

ان شاءلله ...


 

 

 

 


*قربانی پور ، محمود ،03/9/93 ، تذکر دوباره ، وبلاگ حرفهای همشهری  

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۰۳
ایمان نبی

نظرات  (۷)

۰۳ دی ۹۳ ، ۱۵:۴۰ نگاه و نشان
جناب اقای نبی در پست قبلی کامنتی را براتون گذاشتم که در اون اشاره به توضیح ناقص ذیل عکس مالگاه داشتم  ولی تغییری صورت نگرفته .......

در مورد این پست هم کاملا موافقم و.......
اگر دنبال مکانی برای کلینیک درمانی میگردید عرض میکنم ، ساختمان منتسب به ایثارگران ( محل برگزاری نماز جمعه خوانسار است)بسیار خوب است گرچه دسترسی ان مشکل دارست اما نظر به گستره مساحتی وتعدد طبقاتی ان ..............شاید مطرح کردنش با جناب فرماندار عزیز بد نباشد ...در این راه من حاضرم طی جلسه ئی کارشناسی موارد را بعرض جناب فرماندار ودیگر مسوولین عزیز شهرمان برسانم خصوصا حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب اقای خواجه کریمی که خود از دلسوزان مردم شهرستانست .ممنون
پاسخ:
جناب اورعی عزیز در ذیل همون عکس کلمه منطقه درج گردیده و مشخص می  کنه مالگاه نام منطقه ای ایست .
در مورد بحث مکان و فضا برای امر بهداشت و درمان خوشبختانه در منطقه به نسبت از وضعیت مطلوبی برخورداریم . ولی همانطور که قید شده مشکل کمبود نیروی انسانی متخصص ، وسائل و امکانات مناسب و در کل مباحث کیفی است .
واقعا جای  ناراحتی و تأسف داره که این شهر با توجه به فضای پزشکی نسبتا خوبی که داره مختخصصین لازم و بعضی دستگاه های نسبتا ساده رو نداره
و حتی درحال حاضر تنها متخصص داخلی شهر ،دکتر روحانی هم از خوانسار رفتند
و مسئولین و بزرگان شهر نیز موقعی متوجه این ضعف ها میشند که یکی از بستگان یا عزیزان خودشون بیمار بشند
و اصلا برای هیچ کس مهم نبوده و نیست که سرطان پیشرفته ی روده رو یه عفونت ساده تشخیص بدند جز برای خانواده ای که عزیزشو بخاطر این تشخیصا ی نادرست و خیلی دیر از دست داده...
لطفا بیمار نشوید !!!

یگراگی بمردین بشو پی کارژ!!!

:)))
پاسخ:
اونجی نه
فعلا بهشت فاطمه یاقا ندرو...
کاملا موافق کمبود پزشک متخصص هستم. من معمولا برای مراجعه به متخصص به گلپایگان میرم. ظاهرا مشکل اصلی خونسار جمعیته و متخصصین حاضر نیستند اینجا بمونند. البته نمیدونم مشکلشون صرفا پوله یا با فرهنگ اینجا هم مشکل دارند. کاش مرکز بهداشت در این زمینه بررسی و اطلاع رسانی کنه. 
یه موضوع دیگه اینکه تشخیص اشتباه تو شهرهای بزرگ هم باعث مرگ و میر میشه. و خاص ما نیست.
پاسخ:
کاملا موافقم ولی باید این رو هم اضافه کرد که تو شهرهای بزرگ اگه اشتباهم رخ میده عوضش چارتا پزشک ماهر هست که این اشتباه رو برطرف کنه و فرد دچار مشکل بهش مراجعه کنه ولی اینجا چی ؟!!
همین یه پزشکو داریم که اگم اشتباه کرد یا باید بری یه شهر دیگه یا اگه وضع مالیت خوب نیست باید بسوزی و بسازی

( بیشتر اشتباها مربوط به پزشکانیست که تازه کارند یا ناواردند و ... که معمولا کار خود رو در شهرهای کوچک آغازمی کنند )
حرف بجا و درستی بود.
خیلی دردناکه که کسایی رو میشناسم که مدتهای زیادی با دردشون خو گرفتن ، فقط بخاطر اینکه پیچیدگی و دشواری درمان بدلیل نبود امکانات ، دردشون رو مضاعف کرده :(
پاسخ:
درود بر شما
مناسفانه تا الان پاسخی از مسوولین دریافت نکرده ام
امیدوارم لااقل این انتقاد رو خونده باشند ....
از قدیم گفتن:
آفتابه و لگن هشت دس شام و ناهار هیچی...
مشکل در خوانسار اینجاست که فارغ از مشکل نداشتن متخصصین داخلی و اعصاب و قلب و ....  چند وقتی است که ما در خوانسار متاسفانه متخصص زنان و زایمان هم  که دوره تخصصی خود را به اتمام رسانده باشند نداریم . و کدام مسئولی حال مادری که نگران کودکش است را درک میکند و اگر خدایی نکرده اتفاقی برای مادر و کودکش بیفتند چه کسی مسئولیت نبود متخصص در این شهر را بر عهده میگیرد
پاسخ:
رونوشت خدمت مسوولین عزیز مربوطه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی