درنگ نامه

هرگاه در کاری که برایت پیش آمده است احتیاج به مشورت پیدا کردی ابتدا آن را با جوانان در میان بگذار؛ زیرا جوانان تیز هوش تر و از سرعت حدس بیشتری بر خوردارند٬ سپس درباره ی آن با میان سالان و پیران رایزنی کن تا عیبش را بیابند و نیکش را برگزینند؛ چرا که آنان از تجربه بیشتری برخوردارند. منبع : شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید ٢٠/٣٣٧

درنگ نامه

هرگاه در کاری که برایت پیش آمده است احتیاج به مشورت پیدا کردی ابتدا آن را با جوانان در میان بگذار؛ زیرا جوانان تیز هوش تر و از سرعت حدس بیشتری بر خوردارند٬ سپس درباره ی آن با میان سالان و پیران رایزنی کن تا عیبش را بیابند و نیکش را برگزینند؛ چرا که آنان از تجربه بیشتری برخوردارند. منبع : شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید ٢٠/٣٣٧

درنگ نامه

با سلام خدمت شما ، هدف از این وبلاگ ایجاد لحظه ای تامل بر روی مسائل جاری زندگی است پس می توانیم با اندکی درنگ نسبت به مسائل روزمره ، زندگی را این بار با هم و از دریچه ای دیگر بنگریم .

آخرین نظرات
  • ۱۲ اسفند ۹۵، ۱۰:۱۸ - محمد
    سلام

در این پست قصد دارم تا سه کلیپ فوق العاده و دیدنی دیگر از عزاداری مردم خوانسار در آبان ماه سال 1361 را منتشر کنم . توضیحات لازم را در پست قبلی بیان کردم . به عزیزانی هم که برای اولین بار است از این دو پست دیدن می کنند ، پیشنهاد می کنم ابتدا متن و توضیحات بیان شده در پست قبلی را بخوانند سپس از این سه کلیپ جدید دیدن فرمایند .

یک بار دیگر از جناب آقای حاج محمد شجاعی ، فیلمبردار این فیلم کمال سپاس و تشکر را دارم . فیلم برداری ایشان در آن زمان به قدری کامل و جامع بوده که گویا این فیلم برای امروز و برای نسل جوان حال گرفته شده است . هرچند موضوع فیلم ، محرم و عزاداری مردم شهر است اما ایشان از نکات ریز فضای شهر ، مسائل فرهنگی ، اجتماعی و ..... آن زمان غفلت نکرده و سعی بر آن داشته تا همه ی مسائل جاری آن موقع خوانسار را به تصویر بکشد . نکته ای که می تواند برای فیلم برداران و عکاسان امروز این دیار درس بزرگی باشد .

ان شالله در پست بعدی قسمتهایی دیگر از این فیلم ، این بار از هیئات مختلف شهر خوانسار را بر روی این تارنما قرار خواهم داد .

 

فیلم آشپزخانه و پذیرایی روز عاشورا ، هیئات ابوالفضل :

این قسمت از فیلم ، بسیار زیبا فیلم برداری شده و آشپزخانه هیئات ابوالفضل را به تصویر می کشد .

میز پر از پیاله های ماست ، نان یا پشم انباشته شده روی هم پشت سر ماست ریزها (  من که نتونستم تشخیص بدم اینا نونه یا پشم گوسفند . تشخیص با خودتون ) ، نور بسیار ضعیف داخل آشپزخانه و آرامش کارکنان در این تاریکی ( تاریکی به نحویست که نور فیلم بردار شمسی است میان ظلمات شب) ، کف خاکی آشپزخانه ، تشت گوشت و بهداشت ضعیف افراد مشغول بر سر این دیگ ( آرنج گلی ، داشتن ساعت مچی ، عدم روپوش و دستکش ، سیگار کشیدن و....) ، دیگ آبگوشت و وجود اولین دوگوله های پلاستیکی سفارشی در کنار آشپز و روپوش  کثیف کمک آشپز ، شستن ظرفها در کنار همین آشپزها آن هم به شیوه هایی غیر بهداشتی ولی جالب ، تشت آب داغ با خاک اره ( برای چربی زدایی ) و آب کشی ظروف در حوض آب ، عدم لباس فرم کارکنان ، گویش زیبای خوانساری بر لبان کودکان ، ذکر مکرر صلوات برای سلامتی امام خمینی (ره) ، خیره شدن زیاد به دوربین ، دیگ های ذغالی و سفید کردن این دیگهای استوانه ای و........

همچنین برخی از چهرهای این فیلم قابل شناسایی اند از جمله جناب محمد خانی ( پدر شهید محمدخانی ، افتتاح کننده ی نمایشگاه عکس اهل حرم امسال ) و.....



 

 

شور جبهه و جنگ :

این بخش مربوط به صحبتهای مداح هیئات ابوالفضل است که در بین حرفهایش به موارد و دعاهایی اشاره می کند که برای من جوان بسیار جالب بود . سادگی و بی آلایشی در بیان مداح ، جمعیت زیاد ولی ساکت و نشسته بر روی زمین حسینیه ی دوراه ، اشاراتی به کربلا و جنگ تحمیلی ، ذکر و دعا برای رزمندگان خوانساری و ایران ، لعن صدام و آمینهای بلند حضار ، عکس شهدای شهر روی ستونهای حسینیه و ..... همه حاکی از این است که مردم با پوست و گوشت خود جنگ را درک کرده اند و چقدر پرشور از آرمانهای خود و امام دفاع می کنند .

چهرهایی آشنا همچون مرحوم اژدری و مرحوم مداح حسینی : ساعدی و نیز چهره ی جوان آقای محقق به راحتی در این فیلم قابل شناسایی اند .

نویسنده این نکته را یادآور می باشد که درست چند روز قبل از فیلم برداری این فیلم ، تعدادی از رزرمندگان خوانساری در عملیات محرم در منطقه عین الخوش به شهادت رسیدند . از جمله می توان به شهید جمشید خراسانی اشاره کرد . همچنین تعدادی دیگر از رزمندگان خوانساری بعد از همین ایام به شهادت رسیدند که از آن جمله می توان به شهید سید عباس میرباقری اشاره داشت .



 

شهر خوانسار :

این قسمت از فیلم ، بیشتر حاوی اطلاعاتی از  فضای شهر خوانسار و مرکز اصلی آن ، یعنی میدان امام است .

چهره ی شهر قبل از سیل ویرانگر سال 1366 و وجود مغازه های قدیمی روی رودخانه ی شهر ، وجود بانک بر روی رودخانه در ابتدای مسیر خیابان امام شمالی ، باغستان بودن فضای بالای ایستگاه تاکسی فعلی خیابان امام ( جنب مدرسه هفده شهریور ) ، نهال بودن چنارهای خیابان شهدا ، نمایی از بازار بالا ، شلوغ بودن داخل هیئات ابوالفضل و بی نظمی زیاد ، وجود بوق های دستی ، وجود علم زنگی های کم ، وجود عکس امام راحل بر روی پرچم اول هیئات ابوالفضل ، پوشش های مردم ، شلوارهای پاچه گشاد آقایان و مخصوصا حجاب بسیار زیبای بانوان و دختران آن زمان شهر ( عدم وجود پوشش با مانتو و وجود چادرهای رنگی و مشکی) و ..........از نکات قابل تامل این بخش از فیلم است .


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۲۲
ایمان نبی

نظرات  (۸)

۲۲ آبان ۹۳ ، ۰۱:۵۹ دارالترجمه

سلام آپ قشنگی بود سایتتون هم فوق العاده قشنگه و فوق عالی
ممنون به ما هم سر بزنید - www.ghalameavval.com

پاسخ:
سلام
نظر لطفتونه
خیلی وبلاگ عالی و خوبی داری لذت بردم واقعا من هم البته یه وب دارم که متاسفانه کسی به من سر نمی زنه و تنهام دوست داری بیا نیامدی هم اشکال نداره بازم ممنون موفق باشی
پاسخ:
نظر لطفتونه

۲۲ آبان ۹۳ ، ۱۵:۳۲ نگاه ونشان
خیلی ممنون 
۲۲ آبان ۹۳ ، ۱۵:۳۵ نگاه ونشان
فیلیمی از دوگوله خوری اقا مهدی حاج زکی در دس دارم ولی عصه رو نزنید نشوندون نمیدم تا بلکام با یه قیمت خوبی بفروشمش.



بیاد همه شهدا خونساری صلوات .الهم .....
متاج دعاییم برادر...


صدا اچو ؟

صدای هاما از مشد اچو تا خوسار یا نه ؟
پاسخ:
خب جی اچو عزیزم
بشته حرم هاما یادت وانشو
وشکو جان راستی مواظب سرمای ناجور مشد جی به . وشکوا به سرمای وا آموخته ننده .....
دستتون درد نکنه. جالب بود.
من تو این کاسه‌هایی که تو حوض با پا میشستند غذا خوردم...
پاسخ:
ماله امام حسین به
کسی هیچژ ندگنا
مون حاضران ورگردان اون موقع و با تمام این تفاسیر ، وا اوگوشت بخوران
از شما به خاطر انتشار این تصاویر با ارزش متشکرم.
موفق باشید.
پاسخ:
زنده باشی شهرام خان
ان شالله شما هم همیشه پاینده و پیروز باشیند

با سلام خیلی خیلی عالی بود خدا رحمت کنه همه رفتگان رو

تو فیلم مربوط به هیئت ابوالفضل مرحوم اکبر آقای کیماسی هم هست . مرد بسیار نازنین و خوبی بود خدا رحمتش کنه برای همه رفتگان و ایشون یه صلوات بفرستید.

پاسخ:
خدا رحمت کنه همه ی خدام امام حسین (ع) رو

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی