درنگ نامه

هرگاه در کاری که برایت پیش آمده است احتیاج به مشورت پیدا کردی ابتدا آن را با جوانان در میان بگذار؛ زیرا جوانان تیز هوش تر و از سرعت حدس بیشتری بر خوردارند٬ سپس درباره ی آن با میان سالان و پیران رایزنی کن تا عیبش را بیابند و نیکش را برگزینند؛ چرا که آنان از تجربه بیشتری برخوردارند. منبع : شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید ٢٠/٣٣٧

درنگ نامه

هرگاه در کاری که برایت پیش آمده است احتیاج به مشورت پیدا کردی ابتدا آن را با جوانان در میان بگذار؛ زیرا جوانان تیز هوش تر و از سرعت حدس بیشتری بر خوردارند٬ سپس درباره ی آن با میان سالان و پیران رایزنی کن تا عیبش را بیابند و نیکش را برگزینند؛ چرا که آنان از تجربه بیشتری برخوردارند. منبع : شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید ٢٠/٣٣٧

درنگ نامه

با سلام خدمت شما ، هدف از این وبلاگ ایجاد لحظه ای تامل بر روی مسائل جاری زندگی است پس می توانیم با اندکی درنگ نسبت به مسائل روزمره ، زندگی را این بار با هم و از دریچه ای دیگر بنگریم .

آخرین نظرات
  • ۱۲ اسفند ۹۵، ۱۰:۱۸ - محمد
    سلام

سی و دو سال پیش درست در همین روزها ، مردم حسینی شهر خوانسار مشغول عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) بودند . قدیمی ترین فیلم رنگی موجود ( و شاید اولین فیلم موجود ) از عزاداری مردم این شهر مربوط است به فیلمی از ایام محرم شهر خوانسار در آبانماه سال 1361 مصادف با محرم الحرام  1403هجری قمری که توسط آقای حاج محمد شجاعی ضبط شده است . قبل از هر چیز باید از این بزرگوار کمال تشکر را داشت . زیرا فیلم برداری ایشان به نحوی دقیق و ریز بینانه است که گویا برای اینچنین روزی فیلم برداری شده است و حاوی اطلاعات فراوانی از خوانسار آن روزهاست .

نویسنده تصمیم دارد در دو پست گلچینی از این فیلم را در اختیار شما عزیزان قرار دهد . نکته قابل ذکر این است که به دلیل سهولت دسترسی شما بازدید کننده ی گرامی حجم فیلم از مقدار واقعیش کاهش پیدا کرده که این امر بر روی کیفیت آن نیز تاثیر داشته است . برای در اختیار قرار گرفتن نسخه کامل این فیلم می توانید از طریق قسمت تماس با من اقدام نمایید .

بیان این نکته را لازم می دانم که در آن ایام عزاداری مرسوم فعلی خوانساریها در حال شکل گیری خود بوده و ترتیب حرکت دسته های عزاداری کمی متفاوت تر از امروز بوده است .

در ابتدای صبح هیئات چشمه آخوند و جوزچه در قالب یک دسته ، سپس کاروان هیئات حضرت ابوالفضل (ع) متشکل از هیئات پایتخت ، ارسور( این دو هیئات به دلیل داشتن سادات مقدم بر دو هیئات بعدی خود بوده اند ) ، چهارباغ و حضرت ابوالفضل (ع) وارد حسینیه ی دوراه می شدند . بعد از آنها هیئات قائمیه و علی اکبر (ع)و سپس هیئات محمدی و ابوطالب هر کدام در قالب یک دسته وارد حسینیه ی دوراه می شدند . بعد از آنها نوبت به هیئات محله های بالا (جنوبی شهر) می رسید .

این فیلم بخشهایی از کاروان هیئات حضرت ابوالفضل (ع) در حسینیه ی دوراه ، بیت آقای ابن الرضا ، خیابان و میدان امام و مهمانسرای هیئات ابوالفضل را به تصویر می کشد .

دسته های چهارباغ ، پایتخت ، حضرت ابوالفضل (ع) و محمدی در این فیلم به وضوح قابل شناسایی اند .

این فیلم علاوه بر تجدید خاطرات برای نسلهای قبل ، حاوی اطلاعات ارزشمندی از نوع عزاداری بومی و ساده وارانه ی مردم خوانسار در گذشته ، آداب و رسوم ، نوع پوشش مردم ، فضای شهر قبل از سیل ویرانگر سال 1366 ، شور و شوق مردم انقلابی که تازه وارد جنگ تحمیلی شده بودند ، سبک و سیاق عزاداری بومی خوانسار که در حال فراموشیست و........... می باشد .

در پایان از زحمات جناب آقای مهدی حبیبی ، بابت کمک در تهیه این مجموعه کمال سپاس و تشکر را دارم و از خداوند منان برای ایشان موفقیت روزافزون را خواستارم .

حسینیه ی دوراه ، مراسم تعزیه ی هیئات حضرت ابوالفضل (ع) :

مراسم تعزیه بر روی تخت بزرگ موجود در وسط حسینیه ی دوراه که بعد از سیل سال 1366 با نابودی نیمی از حسینیه ، از بین رفت و امروزه فقط آثاری از آن در ضلع شرقی حسینیه دوراه دیده می شود ( امروزه با نرده کشی تبدیل به محلی برای تجمع آقایان شده است ) . عکس شهدای شهر بر روی ستونهای حسینیه ، جمعیت فراوان و مشتاق و اجرای تعزیه ی حضرت زینب با بی آلایشی تمام و گریه ی حضار از نکات در خور توجه این قسمت از فیلم است . همچنین مرحوم اژدری و مرحوم میرباقری و....هم در این قسمت از فیلم حضور دارند .

 

 

 

 

کاروان هیئات حضرت ابوالفضل در حسینیه ی دو راه . وجود پرچم طاغوتی ایران در لشگر یزید ، ریتمیک تند زنجیر زنی و وجود جمعیت فراوان جوان از نکات قابل توجه این قسمت از فیلم است :

 

 

بیت آیت الله ابن الرضا (ره) . در این فیلم جناب شاکری ( کتاب فروش ) در کنار پدر مشغول چای درست کردن آن هم به شکل سنتی هستند . آیت الله مهدی و محمد ابن الرضا هم با چهره ای جوان در این فیلم حضور دارند . در کنار مرحوم آیت الله ابن الرضا مرحوم آیت الله سیدصالحی هم دیده می شوند . ضبط صدا با دستگاه ضبط صوت قدیمی توسط مردم  و..... از نکات جالب این قسمت از فیلم است :

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۱۰
ایمان نبی

نظرات  (۱۰)

خیلی فیلم زیباییه، سال 87 فکر کنم دستم رسید و دیدمش
متاسفانه CD اون رو یکی از دوستان به امانت گرفت و به خیانت! پس نداد!
دست شما بابت نشر اینترنتی درد نکنه
خیلی جالب بود ممنون.
پاسخ:
خواهش می کنم
۱۳ آبان ۹۳ ، ۲۳:۱۰ محمد مهدی حبیبی
خسته نباشید...
پاسخ:
همچنین دوست عزیز
جالب بود-
خصوصا حسینیه قدیم.
ممنون
و اینکه شما چقدر دقیق فیلم نگاه میکنید :)
پاسخ:
اینجور فیلم ها رو باید به دقت دید دوست عزیز
سلام
کلاً با هر چی عکس و فیلم و خاطره نوستالژیکه موافقم. مخصوصاً اگه در مورد خونسار باشه.
در کلیپ سوم صدای سرود "شهیدم من" به خوبی شنیده میشه. سرودی که اون سال ها خیلی طرفدار داشت. صدای شیپورهای ساده که نیاز به نفس قوی نوازنده داشت هم به گوش می رسه. شیپوری که حالا جای خودشو به ترومپت و ساکسیفون و ... داده.
ساده پوشی عزاداران و کتل اسبها هم به خوبی حس سال های دهه 60 رو زنده می کنه.
ممنون از حسن انتخاب شما.
موفق باشید.
پاسخ:
ممنون از اظهار لطف و نگاه ریز بین شما دوست عزیز
۱۸ آبان ۹۳ ، ۱۹:۵۶ خوانسار بلاگ
با سلام و خدا قوت،
مطلب شما در شبکه وبلاگی خوانسار بلاگ درج شد.

موید باشید.
پاسخ:
  سلام
صاحب اختیاریند
۲۱ آبان ۹۳ ، ۱۷:۲۶ نگاه و نشان
به وجد اومدم !

خیلی ممنون

یباد معلم عزیز مرحوم محمد میرزائی روحش شاد عجب چائیهای شیرین وبا مزه ئی داد خوردیم .روح همه رفتگان شاد .
خیلی حرفا برا گفتن هس ولی دل و دماغ میخاد که بشینم بنویسم .
پاسخ:
شادی روح همه ی عزیزان سفر کرده ی حسینی در این فیلم : اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
۲۲ آبان ۹۳ ، ۱۲:۰۸ دوست قدیمی
سلام ایمان جان
واقعا وبلاگ خوب و مفیدی داری.خیلی دلم تنگتان شده امیدوارم همیشه موفق باشی.خدا پشت وپناهت حسین(ع) یار ویاورتان.
   دوست تو ......... یاعلی
پاسخ:
سلام دوست عزیز
فکر می کنم امیر نامی باشی
منتظر معرفیتان هستم
موفق و پیروز باشی
سلام ایمان جان
اره -من امیرم-درست حدس زدی -خیلی دوستت دارم دلم تنگت شده-ازاین که می بینم این قدر فعال وبا نشاط در این زمینه فعالیت می کنی خیلی خوشحال شدم.من چندوقتی بود می خواستم وبلاگی رو راه اندازی کنم امروز اونو ثبت کردم.اگه دوست داشتی به وبلاگ ماهم سری بزن نظراتت رو برام بگو در پیش بردش کمکم کنی-خداحافظ ایمان نبی عزیز
پاسخ:
سلام خدمت دوست قدیمی و عزیز خودم امیر عباس کاویانی
انصافا خوشحال شدم خبری ازت پیدا کردم و خستگی رو از تنم بردی
دل به دل راه داره . شما از معدود دوستانی هستی که زمان و دوری هم نتوانسته یادتو رو از ذهن ما پاک کنه . خیلی دوست دارم ببینمت . ان شاالله
همیشه موفق و دنیا به کامت باشه امیر جون
با سلام و خسته نباشید
خیلی جالب و دیدنی بود و برای امثال ما که اون موقع نبودیم دیدنی تر...
موفق و موید باشید..

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی